"Billigare bilkörning" blir dyrare

Piteå2007-02-08 00:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Det blir ingen tandvårdsreform första juli. Tekniska problem, förklarar socialminister Göran Hägglund, kd. Däremot blir det dyrare trafikförsäkring från första juli. Där har den borgerliga alliansregeringen tekniken klar. Kostnaderna för sjukskrivningar och förtidspensioneringar som orsakas av skador i samband med trafikolyckor får medborgarna betala via bilförsäkringen eller vilket motorfordon man nu har försäkrat. På det sättet sparar regeringen in 3,9 miljarder kronor i sjukförsäkringssystemet. Förslaget gäller inte bara kommande olyckor. Det är retroaktivt. Fordonsägarna ska betala för olyckor som redan inträffat.



Folksam har räknat på förslaget och kommit fram till att alla får chockhöjda premier, men i olika grad. En 19-årig yngling, bosatt i Kalix och ägare av en Volvo, får premien höjd från 5 470 kronor per år till 11 000 kronor. Flyttar han till en större stad höjs premien med ytterligare 2 000 kronor. En 25-årig Malmöbo med motorcykel drabbas av nästan fördubblad premie, från 9 236 kronor till 18 000 kronor per år. För en 67-årig kvinna i Lysekil, ägare av en Volvo V70, höjs premien från 1 139 kronor till 2 200 kronor. Skoterförarna, som redan nu klagar högljutt över försäkringspremien, kan se fram emot en tre- eller fyrdubblad kostnad.

Det kan ju tyckas att den som vållar eller är inblandad i flest olyckor också ska betala mest. Så sker redan. Unga män får betala dyrt för sin trafikförsäkring. Med regeringen Reinfeldts förslag får alla betala mycket dyrt, unga män blir skinnade.



Förslaget är ute på remiss och det totalsågas av alla instanser. Svenska Lokaltrafikföreningen, Försäkringsförbundet, Transportindustriförbundet, Bilindustriförbundet, Saco, Företagarna, Svensk Näringsliv - alla drar de i spolanordningen.

Regeringens förslag handlar om en ren skattehöjning. En dubbelbeskattning. Vi betalar ju redan till sjukförsäkringssystemet via skattsedeln. I valrörelsen var billigare bilkörning kristdemokraternas politiska nisch. "Bilen är en frihetsmaskin", utropade partiledaren Göran Hägglund i ett inlägg på PT Debatt där han också lovade sänkt bensinskatt. Den är numera höjd.

Regeringen hänvisar till att alliansen vann valet och att deras politik var känd. Av protesterna att döma verkar inte marknadsföringen ha gått fram så där jättebra.

Läs mer om