Norrbotten, Norrland och Sverige behöver ett starkt näringsliv i norr som kan fortsätta bidra till välfärden i vårt land. Stora delar av näringslivet här uppe är på ett eller annat sätt beroende av väl fungerande transporter för att kunna fungera, endera för att kunna leverera produkter till marknader som ligger långt bort eller så för att få tag på råvaror. Företag som SSAB och Smurfit Kappa är beroende av miljövänliga och effektiva transporter för att kunna konkurrera på den internationella marknaden. Men det är inte enbart näringslivet i norr som är beroende av fungerande transporter i nord-sydlig riktning. Industrin i södra Sverige är beroende av det gods och de råvaror som transporteras ner från norr.
Med dagens kapacitetsbrist inom tågsektorn uppstår störningar som gör att företag inte vågar lita på att transporter på tåg fungerar. Allt mer av transporterna flyttas därför över från spår till väg. Detta är ingen hållbar utveckling, vare sig samhällsekonomiskt eller miljömässigt.
En satsning på Norrbotniabanan är således inget som enbart berör Norrland. Det är ingen regionalpolitisk satsning, utan en satsning för hela Sveriges och Europas räkning. Det är helt enkelt näringspolitik när den är som bäst. Det är därför skrämmande att ett beslut om byggande av Norrbotniabanan ännu ej har fattats. Inte heller finns det med i regeringens långsiktiga planer. Med nuvarande styre i landet verkar Norrbotniabanan vara en utopi.
I den rödgröna trafikpolitiska motionen från 2008 slog de tre partierna fast att det är fullt möjligt att bygga Norrbotniabanan utanför de ordinarie anslagen till järnvägsnätet. Banan har en sådan livslängd att den med självklarhet skulle kunna lånefinansieras via Riksgälden. På så sätt skulle investerings- och kapitalkostnaderna kunna fördelas ut under banans beräknade livslängd. Med denna lösning uppstår inte heller några undanträngningseffekter för andra angelägna infrastrukturprojekt.
Idag lämnar Socialdemokraterna in sin infrastrukturmotion till riksdagen. I denna motion har Norrbotniabanan en självskriven plats. Allt annat vore minst sagt uppseendeväckande. Att sedan moderate riksdagsledamoten Johan Johansson från Boden kommer att upprepa sitt mantra om att Socialdemokraterna presenterar en ofinansierad satsning handlar om att försöka få bort fokus från sitt eget misslyckande i frågan. Det är så klart lättare för Johan Johansson att slå på Socialdemokraterna och försöka svartmåla deras engagemang för banan än att slå inåt mot det egna partiets brist på engagemang för den egna landsändan.
Skulle däremot Norrbotniabanan lysa med sin frånvaro i den infrastrukturmotion som läggs fram finns det all anledning för Johan Johansson och övriga norrbottningar att slå ner på den socialdemokratiska politiken. Det skulle nämligen vara ett svek mot norrbottningarna och näringslivet här uppe. Men att en så strategiskt viktig satsning för en hållbar tillväxt som Norrbotniabanan utgör inte skulle finnas med i partimotionen skulle vara en kioskvältare av rang. Socialdemokraterna har nämligen förstått att Sverige behöver den norrländska industrin, och alla de exportinkomster och jobb som den genererar.