Långt mellan Piteå och Paris
ÄGANDE. "Miljardbygge ska ge 400 jobb". Rubriken toppar Örnsköldsviks Allehanda. Det är Domsjö Fabriker som beslutat satsa på framställning av diesel från svartlut. Snopet Piteå, men det visar vikten av lokala ägare med långsiktigt tänk och snabb beslutsväg. Och det korttänkta i statens utförsäljning av guldkalven Assi.
Smurfit Kappa må ha bra ägare, men det är långt mellan Piteå och Paris när det ska fattas snabba beslut. Det tycks vara orsaken till att Piteå snuvas på fabriken för "svartlutsdiesel" av Domsjö Fabriker i Örnsköldsvik. (Arkivbild)
Foto: Jens Ökvist
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Det är i Piteå som Chemrec tillsammans med ETC, Energitekniskt Centrum, forskat och utvecklat "svartlutsdieseln" och självklart var det här den första fabriken skulle byggas. Här skulle Chemrec och Smurfit Kappa (Assi när forskningen påbörjades) bygga DME-fabriken. Men icke. Piteå kan få sin pilotanläggning, men den första fullskaliga anläggningen har Chemrec valt att bygga tillsammans med Domsjö Fabriker i Örnsköldsvik.
Att Chemrec valde Domsjö Fabriker har att göra med förmågan att komma till beslut. Energimyndigheten har 875 miljoner kronor att dela ut till fem olika energiprojekt. Chemrec föreslås få 500 av miljonerna till DME-fabriken. För att få del av miljonerna måste fullständig ansökan vara inne före första november och projektet vara igång senast 2011. Jättekoncernen Smurfit Kappa, vars ägare har huvudkontor i Dublin och regionala huvudkontor i Paris för anläggningar i Europa och i Miami för anläggningar i Latinamerika, behöver fundera längre tid än så.
Medan vägen är lång mellan Piteå och Paris är beslutsvägen kort för Domsjö Fabriker. Skogsindustrin ägs av svenska skogsägare och huvudkontoret ligger i Örnsköldsvik, vägg i vägg med fabriken så att säga. Beslut om att investera tre miljarder kronor i en DME-anläggning togs av Domsjös bolagsstyrelse i tisdags. En dubbelt så stor investering som den som planerades i Piteå.
Än är det inte kört för Piteå, säger initierade. Smurfit Kappa i Piteå kan mycket väl få den första fabriken. Allt beror på vem som får fram kapitalet. En halv miljon från
Energimyndigheten räcker inte långt och varken Domsjö eller Smurfit Kappa har några miljarder att investera i svartlutsdiesel.
Banklån måste till och vilken bank lånar ut miljarder till skogsindustrin i denna nedgångstid? Knappast någon, med mindre än att regeringen ställer upp med statlig lånegaranti. Den chansen är inte stor, men skulle det bli aktuellt är det väl troligt att Sverige-
placerade, svenskägda Domsjö Fabriker ligga bättre till än en internationell jättekoncern ägd av riskkapitalister.
Piteå har beskrivits som centrum för utveckling av biodrivmedel i världen. Fabriken för framställning av tallolja är under byggnation. Nog ska väl Piteå
också få sin svartlutsdieselfabrik? Smurfit Kappas nye vd, belgaren Dirk Poot, säger i en intervju i Piteå-Tidningen: "Jag ser det som att fabriken i Piteå är vårt eget Klondike, mitt mål är att hitta guldet där vi är och jag kommer att gräva tills jag har hittat det". Förmodligen har han hittat, men kanske inte lyckats övertyga koncernledningen som potentialen i det svarta guld som puttrar i
fabrikens sodapanna.
Å andra sidan är Kappa i princip alltid till salu. Är det kanske läge för statliga Sveaskog, Sveriges största skogsägare, att åter bli ägare till ett pappersbruk och därtill återuppliva Lövholmssågen? För Göran Persson, som ordförande för Sveaskog, att försöka ställa till rätta det som hans näringsminister Björn Rosengren gjorde fel när han sålde ut Assi till nederländska Kappa och slog sönder en väl fungerande industrikedja med pappersbruk, sågverk och skog.