EU har en ny kreativ kampanj för att uppmuntra fler unga kvinnor att intressera sig för forskning och vetenskap. Vad kul, tänker du säkert nu och det tänkte jag också, tills jag såg deras intro-film till kampanjen (som de numera har dragit tillbaka). För er som inte sett den ska jag ge en kort beskrivning.
Det börjar med att en man i labb-rock och glasögon sitter och koncentrerar sig vid ett mikroskop när tre unga tjejer kliver in. De bär höga klackar och trendriktiga korta klänningar och mannen gapar. Efter det följer ett virrvarr utav tjejerna som dansar alternativt leker med utrustning blandat med sminkprodukter som i snabba bilder blir till olika labratorieinstrument. En puderdosa som går sönder blir till ångande kemikalier och läppstift blir till provrör. Det hela avslutas med att tjejerna tar på sig labbglasögon och slogan kommer fram: "Science: it’s a girl-thing!" Allting är i rosa toner.
"Jaha, det lät ju lite kul och tjejigt, vad skulle det vara för fel på det?" tänker du säkert nu. Jo, det är nämligen så att unga kvinnor intresserar sig för oerhört mycket mer än höga klackar och smink. En engagerad vetenskapskvinna som berättar om sitt spännande, varierande arbete, det som är så mycket mer än bara en lek, skulle jag tippa är lockande. Det är lite svårt att förklara varför den här reklamen känns så förolämpande och varför det är så obehagligt när en del tycker man borde ta det som ett skämt, med glimten i ögat. Det är inte roligt, helt enkelt. Det är inte roligt för att Europeiska Unionen tror det är smink, rosa toner och höga klackar som man fångar unga kvinnors intresse med. Samtidigt som de frångår stereotypen om den finnige tjockisen i källaren, så cementerar de bilden av unga kvinnor som barbie-dockor.
Jämför med reportage och reklam av en mindre allvarlig typ. Till exempel så är reklam för vatten vanligtvis en kvinna som har problem att dricka och istället häller allt över sig, eller ska äta sallad men sitter ensam och skrattar med den. Ett reportage gjordes om en kock, mästerkock tror jag till och med de sa, där bilderna enbart bestod av kvinnan ifråga iklädd lång klänning som barfota leker i köket och bland annat sprutar vatten från diskslangen på tungan. I samma tidning fanns en manlig krögare, iklädd kock-kläder, som bestämt såg in i kameran med armarna korsade över bröstet. Det är rätt stor skillnad. Senast såg jag en reklam för extra stora kondomer, med bild på en tjejs mun som spruckit i mungiporna. Jag tror ni kan räkna ut vad som åsyftas.
Det känns tråkigt att många tycker sådana saker ska tas som ett skämt, med en klackspark och visst ska vi väl kunna skoja om sånt? Nej, det är inte roligt. Det är inte roligt att kvinnors yrkesroller inte tas på allvar. Det är inte roligt att ni gör kvinnors intressen till ett skämt. Vi är mer än så.