Kommentar/Trängselskatt kontra gleshetsbonus

Trängselavgifter på försök genomförs i Stockholm och det är hemskt. Stockholm kommer att dö ut, inte av avgaser men av bristen på tillväxt. Och det är värre.

Piteå2006-01-05 00:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
?Trängselskatten kan rädda 36 liv per år?, säger Åsa Romson, miljöpartist i Stockholm och en av trängselskattens främsta förespråkare. <br>?Pengarna kunde använts bättre?, fräser moderata oppositionsborgarrådet Kristina Axén Olin.<br>Förvisso. Vad gör man med en massa människor om de inte kan ta sig in till stan? Annat än med buss och snabbtåg. Och tunnelbana. Den vill väl ingen åka med. Klotter och smuts. Usch.<br>?Jag är ju inte helt negativ till biltullar och är övertygad om att vi har dem inom tio år? sa Kristina Axén Olin 2002. Men alla kan ju ändra sig. Annars är försöket med trängselavgifter precis vad Stockholmsmoderaterna Anders Gustav och Carl Cederschiöld tillsammans med en mängd andra ledande moderater krävde skulle införas i Stockholm redan 1977. Läser vi i SvD.<br>Men, som sagt, alla kan ju ändra sig, och nu är moderaterna trängselavgifternas hätskaste motståndare. Här finns poäng att plocka inför valet. Litet extra drag under galoscherna.<br>Kristina Axén Olin vill, i sedvanlig moderistisk stil, privatisera vägarna istället. Möjligheten att privatfinansiera nya vägar förstörs nu helt och det är oerhört tragiskt, tycker oppositionsborgarrådet.<br>Självklart. Tänk vilken fantastisk födkrok som där försvann.<br>Finns det någon privatkapitalist som hemskt gärna vill gräva ner några miljarder i asfalten ( av ren välgörenhet) så är vi i Norrbotten inte nödbedda. Här ståtas med Europas sämsta vägar. Borde inte vi på prov införa någon sorts omvänd trängselavgift, typ gleshetsbonus, för att locka hit utsugna stockholmare och få råd med färre gropar?
Läs mer om