Ispropp mot lika villkor
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Nu stundar en ny fight för Norrbotten. I transportpolitiska propositionen, presenterad i förra veckan, nämns ett antal strategiska hamnar, som regeringen vill satsa på, och den nordligaste av dem är hamnen i Gävle. Det väcker ilska och oro för verksamheten vid hamnarna i Luleå och Piteå, eftersom det bland annat kan betyda att de fyra isbrytare som nu är placerade i Luleå, flyttas till Gävle.
Just ingen isbrytning förekommer söder om Örnsköldsvik. Det är i Bottenviken isen finns och täpper till farlederna. I ett anfall av klarsyn beslöt regeringen därför för fyra år sedan att flytta isbrytarna från Stockholm till Luleå. Isen har inte flyttat på sig, men det hindrar förstås inte att isbrytarna gör det.
Placeringen av isbrytarna är ändå inte största bekymret. Det finns också åsikter om att isbrytningen, som numera gör det möjligt med året-runt-sjöfart i norr, inte ska betalas solidariskt via statskassan utan av de kunder som nyttjar hamnarna vintertid. Ungefär samma finansiering som högeralliansen förespråkar för Norrbotniabanans sträckning mellan Haparanda och Umeå. Inget statligt stöd här inte för att göra det möjligt med konkurrens på lika villkor.
Nog är det väl fan också att politiker och tjänstemän inte längre kan skilja mellan regionalpolitik och välgörenhet. Är det möjligen till
biståndsminister Carin Jämtin norrbottningarna ska vända sig?