Kommunerna i norr är tydliga med att de tycker att Norrbotniabanan ska byggas. Miljövännerna håller med eftersom transporter på järnväg är betydligt mer miljövänliga än transporter på väg. De tunga industrierna i norr backar upp projektet till hundra procent eftersom de ser banan som en förutsättning för fortsatt utveckling här i norr. Men det räcker inte för att övertyga den borgerliga regeringen om att projektet måste prioriteras högre än det gör idag.
Regeringen ställer sig i praktisk handling totalt kallsinnig till Norrbotniabanan. Med läpparna hörs en annan bekännelse, men det är ändock utifrån den reella politiken som man måste bedöma regeringens vilja. Nu har regeringen återigen visat sina kort i denna fråga genom att vägra ställa upp på en ansökan om EU-finansiering till planeringen av första etappen av Norrbotniabanan, trots att detta inte skulle belasta statskassan med en enda krona.
Detta har rört upp starka känslor bland de som kämpar för ett förverkligande av Norrbotniabanan. En av de upprörda är Norrbotniabananbolagets verkställande direktör Gusten Granström. I ett uttalande som citeras i Norrländska Socialdemokraten säger han:
"Regeringen har efterlyst medfinansiering, men tar inte tillfället i akt. Det här hade varit en chans att komma igång med planeringen av banans första kilometrer utan att regeringen hade behövt lägga ut några pengar alls."
Det är lätt att förstå hans upprördhet. Vi är många som är minst lika upprörda som Gusten Granström är.
Inte ens ett ynka litet lillfinger är regeringen, med infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd i spetsen, beredd att ge Norrbotniabanans förespråkare. Inte ens ett ynka litet lillfinger är regeringen, med miljöminsiter Lena Ek i spetsen, beredd att ge det miljörörelsen i stöd för ett mer miljövänligt transportssystem i norr. Inte ens ett ynka litet lillfinger är regeringen, med näringsminister Annie Lööf i spetsen, beredd att ge i stöd till det transportsystem som näringslivet i norr efterfrågar. Det är den bistra verkligheten.
Det kan inte vara lätt att vara norrbottnisk riksdagsledamot från Centerpartiet eller Moderaterna i dessa dagar när regeringen inte är beredd att lyfta minsta finger för att ge Norrbotniabanan en chans. Men så är de också tysta i denna fråga.
En sak kan vi i alla fall vara säkra på. Norrbotniabanan är inte någon fråga som står på dagordningen vid alliansens mardrömsmöte i Maramö. Där lyser nog för övrigt Norrland helt och hållet med sin frånvaro. Detta område är nämligen inget som engagerar allianspartierna i särskilt hög utsträckning. Norrland är en vit fläck för alliansen. Och det märks minsann.