Inte alla elever längtar tillbaka

ENKÖPING 20130411
En ensam flicka kommer till skolan 
Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX / Kod 10180

ENKÖPING 20130411 En ensam flicka kommer till skolan Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX / Kod 10180

Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX

Piteå2013-08-20 06:01
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Organisationen Friends presenterar årligen en rapport om hur situationen kring kränkningar och mobbning ser ut i den svenska skolan. Rapporten för 2013, som bygger på 36 698 enkäter, visar att var femte av de svenska skoleleverna utsattes för kränkningar av en annan elev under det gångna läsåret. Kränkningar som kan bestå av allt från verbal och psykisk mobbning till slag, sparkar och tafsande. Nästan var fjortonde elev kränktes på något sätt av någon ur skolans personal.

Bland de elever som svarat på Friends-enkäten i årskurserna 3–6, och som någon kränkts under det gångna skolåret, har 82 procent kränkts verbalt, 50 procent kränkts psykiskt och 32 procent fått utstå fysiska kränkningar.

I samma grupp bland de som går på högstadiet och gymnasiet har 69 procent fått utstå verbala kränkningar, 57 procent psykiska och 18 procent fysiska kränkningar.

Att elevers skoldag ska vara trygg är en rättighet. Trygghet är i sig en förutsättning för en god lärandemiljö. De siffror som Friends redovisar är därför en tydlig påminnelse om att mer måste göras för att minska kränkningarna mot eleverna på våra skolor. I rapporten från Friends redovisas att hela 48 procent av eleverna på gymnasiet, 46 procent av eleverna i grundskolans högre årskurser och 23 procent av eleverna i årskurs 3–6 upplever att personalen inte säger till om någon elev behandlas illa. Så får det naturligtvis inte vara.

Orsakerna till att elever i så pass hög grad bär på denna känsla kan vara många. Skolans resursbrist är en viktig faktor. Det finns inte möjlighet att täcka upp alla skolans riskmiljöer trots att det är väl känt vilka dessa är. Det skulle behövas fler vuxna för att kunna se till att det finns vuxennärvaro i korridorerna, i omklädningsrum, i närheten av toaletterna och ute på skolgården – samtidigt.

Parallellt med en ökad vuxennärvaro i riskmiljöer är det förebyggande värdegrundsarbetet nyckeln till framgång mot mobbning. I en tid när allt mer av skoldebatten kretsar kring betyg, prov och mätbara ämneskunskaper är det lätt hänt att värdegrundsarbetet hamnar på undantag. Så får det inte vara. Skolans värdegrundsuppdrag måste därför åter lyftas fram i ljuset på det förtjänstfulla sätt som utbildningsminister Ingegerd Wärnersson en gång i tiden gjorde.

Grunden för en framgångsrik skola är trygga elever som trivs på den skola de går i. Detta är grunden för den goda lärandemiljö som krävs för att eleverna ska kunna tillgodogöra sig den kunskap som de behöver för att kunna bygga sin framtid. Det får vi aldrig någonsin glömma. Att satsa på elevernas trygghet är inget annat än att satsa på framtiden.

Läs mer om