I veckan har FN:s klimatpanel, IPCC, haft möte på Münchenbryggeriet i Stockholm och i dag presenterar de den femte klimatrapporten. En rapport som tyvärr berättar en dyster historia.
Det finns många osäkerheter i detaljer när det gäller klimatförändringarna. Kommer vattnet stiga snabbare framöver? Kommer temperaturen att höjas med fyra eller sex grader? Och hur länge dröjer det? Den största säkerheten är i alla fall att risken vi tar när vi inte gör tillräckligt är alldeles för stor.
Den nygrundade stiftelsen Global Changes Foundation med tidigare EU-kommissionären Margot Wallström som talesperson, är oroliga över bristen på handlingskraft. I en debattartikel i Dagens Nyheter den 22 september skriver representanter för styrelsen att ”när miljarder människors viktigaste intressen står på spel, är risken så stor – att man måste göra allt inom rimlighetens gränser för att undvika den”.
Gör vi allt inom rimlighetens gränser för att undvika en mänsklig klimatkatastrof?
Det är bara att börja hos sig själv. Min bil är ingen miljöbil, i förrgår flög jag till Luleå och jag planerar att köpa ett par fräsiga hörlurar att lyssna in hösten med. De vardagliga valen är de viktiga, men de är bara en droppe i ett hav där nivån stiger utan att vi märker det.
Enligt Sifoundersökningen som stiftelsen har beställt tycker fyra av fem svenskar att klimatförändringen är ett allvarligt hot mot mänskligheten. Det är bra att gemene man förstår det forskare för länge sedan förstått. Mer än två tredjedelar av svenskarna säger att de politiska besluten inte är tillräckliga. Trots att opinionen vill se förändringar sker alldeles för lite. Den sittande regeringens politik innebär fler nedskärningar än satsningar.
Socialdemokraterna presenterade i veckan förslaget om en miljömålsmiljard som de vill tillsätta för att få fart på arbetet att nå våra 16 miljömål. Det är bra, men miljarden är drygt en promille av statsbudgeten som dessutom hamnar i ett stuprör utanför politikområdena där förändringen behövs. En miljard för att rädda miljön, åtskilliga miljarder för att förstöra den. Kanske behöver vi avskaffa miljödepartementet för att satsningarna ska komma igång inom infrastrukturen, finanspolitiken och jordbrukssektorn?
Så länge flyget till Luleå kostar hälften så mycket som tåget och är det enda alternativet med garanterad ankomsttid kommer vi att flyga. Så länge bensinen bara kostar femton kronor litern kommer min skruttiga Skoda Felicia att rulla alltför ofta på Essingeleden. Tillsammans med alla andras skruttiga bilar på vägen mot en stundande miljökatastrof. Men den tar väl nästa generation ansvar för. Vi har nog med att bestämma oss för om vi ska ta miljöproblemen på allvar eller inte.