Helt rätt med fortsatt strejk

Piteå2013-06-25 06:01
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

För knappt en vecka sedan gick fjortonhundra busschaufförer ut i strejk eftersom arbetstagarorganisationen Kommunal och bussarbetsgivarna inte kunnat enas om ett nytt avtal för bussområdet. Natten mellan söndag och måndag utvidgades strejken.

Huvudstriden i denna avtalsrörelse på bussområdet är inte främst lönenivåerna utan busschaufförernas arbetsvillkor.

De viktigaste villkorskraven som den fackliga organisationen Kommunal fört fram är att all personal ska övertas av den nye entreprenören om upphandlingen inte vinns av nuvarande entreprenör och detta utan att personalen ska behöva söka om sina tjänster, att alla ska ha rätt till en dygnsvila på minst elva timmar, att den kortaste rasttiden höjs från trettio minuter till fyrtiofem och at tid före utlägg av pauser ska beräknas på arbetstid.

Det är svårt att förstå hur bussarbetsgivarna med vd:n Peter Jeppsson i spetsen kan tycka att dessa krav är så ansvarslösa som man försöker hävda. Att all personal ska ha en dygnsvila som säkerställer att man kan utföra arbetet utan att vara så trött att det i sig utgör en säkerhetsrisk borde inte bara ligga i arbetstagarnas intresse. Det borde vara minst lika intressant för arbetsgivaren att bussförare och servicepersonal kan utföra sitt arbete på bästa sätt så att passagernas säkerhet inte äventyras.

Inte heller är det ett särskilt ohemult krav från Kommunals sida att arbetstagarna ska skyddas från de negativa konsekvenser som de ständigt återkommande upphandlingarna av busstrafiken innebär. Upphandlingarna var nämligen aldrig tänkta att användas av arbetsgivarsidan för att fritt kunna göra sig av med personal enligt eget huvud. Nej, den grundläggande tanken bakom upphandlingen av trafiken var ju enbart att uppnå en bättre konkurrenssituation och därmed i teorin också en högre effektivitet.

Att införa ett system där den enskilde skyddas från otrygga anställningar innebär ingen snedvridning av konkurrensen. Samtliga entreprenörer skulle på förhand veta att en av grundförutsättningarna för entreprenaden är ett övertagande av befintlig personal och därmed kunna bygga in detta i de kalkyler man gör vid upphandlingstillfället.

Bussarbetsgivarnas vd Peter Jeppsson är nu inte känd för att gilla inskränkningar i företagarnas frihet. Och naturligtvis handlar busskonflikten främst om en prestigefylld maktkamp mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det är därför helt rätt från Kommunals sida att nu bjuda upp ordentligt motstånd i denna fråga. Arbetsvillkoren måste förbättras. Därför förtjänar Kommunal moraliskt stöd i denna konflikt – även om det skulle innebära lite extra krångel för oss som tredje part. Visst kan det väl vara värt en hel del extra besvär just nu för att i framtiden kunna resa tryggt med bussförare som mår bra och är utvilade.

Läs mer om