En läpparnas bekännelse

CAREMA I tisdagens tidning kunde man se en helsidesannons från Triton och KKR, Carema Cares ägare, med rubriken "Vi vill utveckla Sveriges bästa äldreomsorg". I denna ber man om ursäkt för de enskilda missförhållanden som funnits på deras äldreboende och säger sig sätta kvaliteten i första hand i alla lägen. Detta är inget annat än en halvhjärtad avbön under galgen.

I annonsen som publicerats i flera svenska tidningar skriver ägarna till Carema Care, Triton och KKR: Ni har bett oss bevisa att kunskap och erfarenhet från det privata näringslivet kan ge alla en äldreomsorg med högre kvalitet till samma kostnad

I annonsen som publicerats i flera svenska tidningar skriver ägarna till Carema Care, Triton och KKR: Ni har bett oss bevisa att kunskap och erfarenhet från det privata näringslivet kan ge alla en äldreomsorg med högre kvalitet till samma kostnad

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Piteå2011-12-15 06:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I tisdagens tidning slår Carema Cares ägare på stora trumman och ber, som man skriver själva reservationslöst, i helsidesannonser om ursäkt för de händelser där företaget inte levt upp till de kvalitetskrav som ägarna och de boende ställer. Samtidigt kastar de in reservationen att flera av incidenterna inte är korrekt återgivna och att de med tanke på patientsekretessen inte kunnat besvara den kritik som riktats mot företaget. Detta har, som man skriver, sårat många anställda och skapat oro hos familjer och människor i företagets omsorg.

Man kan tänka sig att det inte bara är boende och deras familjer som oroats. Även Triton och KKR verkar smått oroade av den uppmärksamhet som Carema Care ofrivilligt har fått i och med att bolaget valsat runt i medierna.

Ägarnas oro består nog först och främst i att bolaget riskerar att sjunka i värde om man inte kan få slut på uppmärksamheten kring bolaget. Det gäller att rädda Carema Cares rykte och återuppbygga förtroendet för dess varumärke. Men det kommer inte att räcka med en halvhjärtad ursäkt. Det krävs mycket, mycket mer. Alla de som drabbats av företagets profithunger har nog svårt att förlåta och glömma.

Samtidigt meddelar man i samma annons att den konstruktion av skatteplanering som man ägnat sig åt via aktieägarlån till ockerhöga räntor där räntekostnaderna ätit upp vinsterna ska upphöra och att dessa lån ska omvandlas till aktiekapital då man konstaterat att även om dessa upplägg, som följer svensk skattelagstiftning, inte är lämpligt för ett företag som bedriver äldreomsorg. Detta är inget annat än omvändelse under galgen. Med hotet hängande att riksdagen genom lagstiftning ska täppa till detta kryphål i lagstiftningen är det lätt att konspiratoriskt tänka att ägarna nu vill vinna snabba och enkla popularitetspoäng på detta sätt. Det kommer allmänheten förhoppningsvis att genomskåda.

Carema-skandalen har pekat
på farorna med att släppa in vinstkrav inom samhälleliga nyttigheter som äldreomsorgen. Det är lätt hänt att vinstkrav då går före kvalitetskrav och att människovärdet hamnar i bakvattnet på marknadsvärdet. Det får vi aldrig någonsin acceptera. Det budskapet måste vara tydligt i alla lägen.

Läs mer om