Det bidde en stoppbock

Piteå2010-08-26 06:00
Detta är en ledarkrönika. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Grattis Kramfors, Ö-vik och Umeå. På lördag invigs Botniabanan upp till Umeå. Det (s)-regeringen beslutade om 1999, att bygga Botniabanan, är slutfört.
Ett annat beslut från (s)-regeringen 2004 lyder; Norrbotniabanan ska byggas. En första etapp påbörjas 2010. Till det öronmärks tre miljarder.
Inför valet 2006, fyra år sedan, skrev jag en insändare om att valresultatet kan få betydelse för hur det går med Norrbotniabanan. Detta upprörde bland annat centerpartiets Stefan Tornberg. Han krävde min avgång ur Norrbotniabanegruppen eftersom mina farhågor var helt ogrundade och felaktiga. Tvärtom, en borgerlig regering skulle ge ökade möjligheter att banan byggs eftersom de skulle satsa mer på infrastruktur än vad (s)-regeringen gjorde.
Efter fyra år med en borgerlig regering ser vi resultatet. Av Norrbotniabanan blev inget kvar. Det bidde en tumme, eller rättare sagt en stoppbock strax norr om Umeå.

Beslutet att starta första etappen av Norrbotniabanan 2010, har regeringen Reinfeldt/Olofsson raderat ut. De tre miljarder som var öronmärkta har regeringen prioriterat om till Stockholm. I den nya infrastrukturplanen för kommande tolv år, som regeringen beslutade om i mars detta år, finns inte ens Norrbotniabanan nämnt med sitt namn. Det enda som står är en ytterst luddig mening om att staten ska undersöka förutsättningarna till näringslivets medfinansiering av en järnväg mellan Skellefteå och Piteå. Men inte en krona finns avsatt. Inte ens pengar till att fortsätta planeringsprocessen.
Att arbetet med Norrbotniabanan ändå fortsätter beror på att regionen och kommunerna lånat ut pengar till staten så att Trafikverket kan slutföra sin järnvägsutredning. Kommuner och landsting har också erbjudit att både låna ut och medfinansiera till det sista planeringssteget innan man kan börja bygga, den så kallade järnvägsplanen. Ett och ett halvt år senare har vi inte ens fått ett svar från regeringen. Men inget svar är ju också ett svar.

Regeringens storstadsfokus blir än tydligare då man läser Riksdagens utredningstjänsts underlag som tydligt visar att den norra landsändan är starkt missgynnad avseende hur pengarna till statlig infrastruktur fördelas de kommande tolv åren. Visst måste det byggas bort trafikproblem runt storstäderna också, det inser jag. Men med tanke på den viktiga exportindustrin och på de långa avstånden är det inte orimligt att de satsningar som sker här uppe är något större per capita än genomsnittet för Sverige. Men enligt regeringens prioritering så får vi inte ens satsningar som motsvarar vårt invånarantal utan enbart drygt hälften av detta.

Mot detta står Mona Sahlins, Peter Erikssons och Lars Ohlys besked: Med en rödgrön regering kommer den första etappen av Norrbotniabanan att börja byggas under kommande mandatperiod.

Riv stoppbocken och börja bygg!
Läs mer om