Besöksnäringen en framtidsbransch
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Turismen omsätter numera årligen cirka 167 miljarder kronor och det motsvarar drygt 2,5 procent av Sveriges BNP. Men kan det relativt regniga Irland ha en andel på 6-6,5 procent av landets BNP inom enbart besöksnäringen borde också Sverige kunna öka sin andel och branschens sysselsättning på motsvarande sätt.
Dagens 127 000 helårsarbeten borde med aktivare marknadsföringsinsatser och "smartare besöksnäringskoncept" kunna växa åtminstone till det dubbla; eller mer.
För att öka antalet utländska besökare i Sverige föreslog regeringen i vårpropositionen en treårig särskild satsning om totalt 30 miljoner kronor för att finansiera stärkta marknadsföringsinsatser utomlands. Tanken är att medlen ska användas för marknadsföring med fokusering på för Sverige viktiga marknader och på turistmiljöer värda att särskilt lyfta fram.
Dit hör rimligen Gotland/Fårö, Stockholms skärgård, våra fjällregioner och våra goda jakt- och fiskeområden. Men det kan också gälla studiebesök på våra - i ett internationellt perspektiv - goda vårdcentraler, barnstugor, ekologiska jordbruk och annat som till exempel japaner, kineser med flera börjar bli allt mera nyfikna på.
Omkring 300 miljoner kineser beräknas årligen ge sig ut i världen. En hel del av dessa kan sannolikt lockas till Sverige - med klokt utformade marknadsförings- och besökskoncept.
Japaner har under många år besökt och studerat vår äldreomsorg och efter den japanske premiärministerns besök i Sverige nyligen är det sannolikt nu vår offentliga barnomsorgs tur att ta emot växande, utländska besöksgrupper. Från Japan, Tyskland, Italien (med en ny och progressivare regering som börjar intressera sig för bland annat familjepolitik) och många andra länder.
Svensk renhållning, energiomställning, miljövårdsarbete och trafiksäkerhet är andra exempel på studieobjekt som EU-Europa och andra visar ökat intresse för. Här finns många nya möjligheter och jobbtillfällen för en alert svensk besöksnäring. Det är bara att ta för sig och börja arbeta fram nya lockande koncept för växande grupper av besökande.
Ting tar tid som dansken Piet Hein brukade säga. Men för att besöksnäringens i dag cirka 127 000 helårsarbeten ska bli många fler, krävs att stat och näring blir ännu bättre på att samordna och "poola ihop" de resurser som finns. Förutsättningarna finns, bara vi förmår "förädla" och lyfta fram dem på rätt sätt!
Att Haparanda och Tornedalen med Ikea-etableringen kommer att få ett rejält lyft redan nu lär vara tämligen säkert. På köpet kan Pite havsbad och dess omgivning få sig ytterligare en skjuts uppåt av nya besökande norrmän, ryssar och andra.