Bantad krympning blev satsning

Piteå2007-04-17 00:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Näringsminister Maud Olofsson, regeringens utsände för att sälja vårbudgeten till Norrbotten, berättar att regeringen satsar 90 miljoner kronor på transportstödet i de fyra norrlänen. Så kan man förstås se det. Men transportstödet var tidigare 506 miljoner kronor och det bantade regeringen Reinfeldt till 359 miljoner kronor. Minskningen, 147 miljoner kronor, lades på de fyra nordligaste länen.



Protester har nått näringsministern från socialdemokraterna, landshövdingarna, Norrlandsförbundet och företagare. Protesterna har av allt att döma lett till att regeringen backar och nöjer sig med att dra bort 57 miljoner kronor i stöd. Det är fortfarande mycket pengar, framför allt för de mindre företagen i inlandet. De lever på marginalen och varje krona är betydelsefull. Dessutom får vissa kommuner, exempelvis Arvidsjaur, mindre del av den krympta kakan medan kustkommunerna får mer.



Transportstödet är till för att göra Sverige rundare och utjämna den orättvisa ur konkurrenssynpunkt som företagens geografiska placering innebär. Ingen välgörenhet. Inget bidrag. Det är en rättighet. Den borgerliga alliansregeringen med sitt stolta motto: "Jobben, jobben, jobben", kunde förväntas ha insikt om det.



Och miljöpartiets Peter Eriksson blir alltmer sannspådd ju oftare alliansregeringens ledare får frågor om Norrbotniabanan. Alla vill de Norrbotten väl, men de vill Stockholm mer väl. Piteborna kan sluta oroa sig för dragningen av järnvägen och ett järnvägscentrum som kan inverka negativt på miljön och stadsbilden. Det blir ingen järnväg alls. Åtminstone inte de närmaste årtiondena. Norrbotniabanan slutar som en motorled runt Stockholm.





Bild: Maud Olofsson



Näringsminister Maud Olofsson kom med en bantad krympning till Norrbotten.
Läs mer om