Av Norrbotniabanan inte ett spår

Piteå2008-09-12 06:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
De kommande två åren avsätts 7,6 miljarder kronor extra för att få fart på redan beslutade väg- och järnvägsprojekt runt om i Svea rike. Om detta berättade de fyra borgerliga partiledarna som valt att samlas i Göteborgs hamn för att presskonferensa om regeringens infrastruktursatsning. Alla fyra. Ingen glömd och ingen gömd. Frånsett Anders Borg. Vart har han tagit vägen? Förvisso inte partiledare, men dock finansminister och frågan är vad som sparats åt honom, den dag nådiga luntan ska presenteras. Finansministrars Stora Dag.
Klimat, miljö och bort med koldioxiden är ord i högsätet när rege-ringen ägnar sig åt retorik. I praktisk politik satsas det mest på vägar och fordonstrafik. Och visst behövs det bra vägar, men det finns också starka förväntningar på järnvägssatsningar. "Det är svårt att tro att de tar klimathotet på allvar", säger Karin Svensson Smith, miljöpartiets trafikpolitiska taleskvinna.
Sju järnvägsprojekt får tillsammans dela på 2,56 av de extra miljarderna. Där ingår pengar till Haparandabanan och upprustning av Ådalsbanan så att den i rimlig tid kan kopplas ihop med Botniabanan.
Av Norrbotniabanan syns inte ett spår. Förhoppningsvis dyker den upp i dag, fredag, då infrastrukturminister Åsa Torstensson,c, har dragning i de återstående 2,6 miljarderna.
Läs mer om