Året som gått
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Ryktet förtäljer att han var utsänd av statsminister Fredrik Reinfeldt för att visa svenska folket hur det kan gå om de försöker sprätta svenska pengar i utlandet. Vår käre statsminister har ju faktiskt sagt att vi svenska undersåtar att köpa svenskt till jul:
- Om ni öppnar julklappen och det står "made in China" - då har ni inte gjort mycket för att säkra jobben i Sverige, sade han förnumstigt in i mikrofonen, tillverkad i Kina.
Usch vad vi skämdes på julafton! När vi kollade igenom barnens julklappshögar fanns väldigt få svenska produkter. Det var kinesiska leksaker, men själva varumärkena var västerländska. Det var spel och högteknologi, allt från Fifa -09 till tv-boxar med inspelningsmöjligheter. Inte ens glöggen lär längre vara svensktillverkad, utan görs av danskar. Inte undra på om man får svårt att prata efter ett par pannor starkvinsglögg.
Den ende som var vår käre statsminister trogen i sitt julklappande var jag själv, som drog mitt strå till den nationella stacken genom att få julnumret av 91:an.
Men hur är det då, kan vi inte försvara statsministern med att han faktiskt ville få oss att inse att det inte är prylar utan upplevelser vi borde satsa på?
Upplevelseindustrin, eller tjänstesektorn, är den del av näringslivet som vi har förhoppningar om att kunna utveckla i framtiden. Och om landets folkvalda vill få oss att inse detta, då bör vi väl inte ge dem kritik? Jo, så är det nog. Men då undrar vi förstås hur Fredrik Reinfeldt tänker? Om det är tjänstesektorn som ska expandera i framtiden, varför öser man då 28 miljarder över en döende bilindustri?
Och om det är upplevelseindustri vi ska utveckla, dessutom svensk sådan, varför har då regeringen Fredrik Reinfeldt sålt vår största exportprodukt - Absolut Vodka?
Den ena vodkan skiljer sig smakmässigt väldigt lite från den andra. Det som skapar försäljningsframgång är inte den fantastiska smaken, utan det andliga innehåll som producenterna lyckas ladda flaskan med.
Absolut Vodka var ett exempel på att Sverige kan. Det var en markör för tjänste- och upplevelsesektorns möjligheter att ta oss runt hörnet och slåss med de stora varumärkena.
Och det sålde Fredrik Reinfeldt till ett franskt kosmodemoniskt företag! Samtidigt som han uppmanar oss att köpa svenska upplevelser.
Medan vi funderar över om Alliansen har en sammanhållen begriplig politik så kan vi avsluta året med att sjunga "Årets snapsvisa". Den är skriven av Caj Gustafsson från Simirishamn och skall sjungas till "Små Grodorna":
"Fransoserna, fransoserna har köpt vår favorit.
Fransoserna, fransoserna vaffan vet dom om sprit?
Ej visor, ej visor ej snapsglas hava de.
Ej visor, ej visor, ej snapsglas hava de.
Cognac, ack, ack, Cognac, ack, ack
Cognac, ack, ack, ack, ack
Cognac, ack, ack, Cognac, ack, ack
Cognac, ack, ack, ack, ack"
Skål på er svenska folket och grattis till ett skitår med Alliansen!