Män största hotet mot klotet
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Och staten ger skattelättnader till denna mansdominerade konsumtion. "Om man spetsar till det kan man säga att välbärgade män tillhör de största bidragstagarna", säger rapportförfattaren Gerd Johnson-Latham, kansliråd på UD till Svenska Dagbladet.
Bilen är en stor miljöbov och trots det allvarliga hotet mot klimatet och krav på kraftigt sänkta koldioxidutsläpp ökar bilismen våldsamt. Plus 35-40 procent fram till 2020. Orsaken är att all satsning på infrastruktur och stadsplanering utgår från bilen och mannens behov, eftersom beslutsfattarna till övervägande del är män.
Se bara hur Norrbotniabanan lagts i malpåse och vägtullarna i Stockholm, som skulle satsas på kollektivtrafiken, går i stället till motorvägar. Att åka kollektivt har blivit dyrare.
Att kvinnor världen över är mindre miljöbovar än männen hänger givetvis också samman med att de är fattigare. De saknar jobb eller jobbar deltid, ofta till låg lön, egen bil har de inte råd med. Dock, enligt lagen om alltings djävlighet, är det kvinnorna som drabbas hårdast av klimatförändringarna. Dels utsätts kvinnor i större utsträckning för värmen, dels tål de den sämre än männen. Det är framför allt kvinnorna som dör i extrema värmeböljor och plågas i hettan på tåg och bussar.
Det vore ju bra om männens miljöbeteende blev mer kvinnligt, men det lär inte gå utan lagar och tvång. Hur som helst händer ingenting av betydelse i morgon. Så vad göra?
Sven-Ove Hansson, professor i filosofi på KTH, har ett konkret förslag för att rädda kvinnornas liv och hälsa undan hotet från miljön. Kollektivtrafiken, liksom sjukhus och vårdinrättningar ska vara utrustade med luftkonditionering. Kan man begära mindre?
En mer hållbar lösning vore att begränsa mannens möjligheter att smutsa ner miljön, genom att överföra en större del av pengarna till de mer måttligt lagda kvinnorna.