Värst är att de allvarliga skadorna ökar och nu också dödsolyckorna. I år har minst tio personer dödats när de blivit påkörda på övergångsställen. Senast i lördags påkördes och dödades en 72-årig kvinna och en treårig flicka, mormor och barnbarn, på ett obevakat övergångsställe.
Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall pekar på farten som den stora säkerhetsrisken. Maxfart 30 ska gälla, men skylten måste kompletteras med avsmalningar och upphöjningar som tvingar bilisten att verkligen sänka hastigheten. Piteå kommuns ombyggnation av genomfartsleden Sundsgatan må vara ett gott exempel på det som Tingvall efterlyser.
Bilister, fotgängare, cyklister, mopedister, motorcyklister - alla är vi bara människor. Vi gör felbedömningar och tar fel beslut och i trafiken kan konsekvenserna bli skillnaden mellan liv och död.
Lagen om väjningsplikt mot fotgängare måste ovillkorligen kompletteras med sänkt fart och farthinder. Där skulle trafiksäkerhetsarbetet ha börjat, inte med lagen, men eftersom man nu börjat i fel ända måste de obevakade övergångsställena åtgärdas och det snabbt. En intensiv kampanj som uppmanar fotgängarna att ta sig i akt och inte förlita sig på lagen om väjningsplikt är nog också på sin plats.