Norrbotniabanan måste byggas nu
Under den borgerliga regeringen har Norrbotniabaneprojektet haft det extremt motigt. Regeringen med statsminister Reinfeldt i spetsen har helt negligerat projektet och struntat i Maud Olofssons löften från förra valrörelsen.
Botniabanan är första länken i en sammanhållen transportkorridor längs Norrlandskusten vidare till Norra Ryssland. En viktig transportled såväl för industrin och dess godstransporter men också för de boende i regionen med ökade pendlingsmöjligheter för den enskilde. Norrbotniabanan är den felande länken i denna transportkorridor.
Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
I ett rikt och välmående land som Sverige, som vi de facto är även i kristider som denna, är det skrämmande att järnvägsnätet mer eller mindre satts på undantag. Vi lever i stort sett med en järnväg som baseras på det järnvägsnät som byggdes upp för 100 år sedan. Investerings- och utvecklingsbehoven är stora. Norrbotniabanan är ett av de viktigaste framtidsprojekten för svensk järnväg.
Men tyvärr är okunskapen stor om behovet av en kustjärnväg här i norr. I kustregionen mellan Hapa-randa och Umeå finns en halv miljon människor och godsflödena ökar ständigt. Belastningen på vägnätet är stor. Avsaknaden av en modern kustjärnväg ner till Umeå kommer att bli uppenbar när Botniabanan färdigställts och kustnära godstransporter måste gå vidare med lastbil. Detta kommer att bli en flaskhals i denna transportkorridor.
Norrbotniabanan är mer än en satsning på effektivare och miljövänligare transporter. Det är en satsning på regional utveckling. Norrbotniabanan skulle öka möjligheterna till pendling i regionen, såväl till jobb som studier, men skulle också bidra till att skapa nya jobb i Norrbotten och Västerbotten. Industrin i norr står redan i dag för en stor del av landets nettoexportvärde och behöver kostnadseffektiv infrastruktur för sin konkurrenskraft. Godstransporter från norra Sverige har alltid varit mycket viktiga för landets ekonomi och lär så förbli. Särskilt basindustrin trycker på för att få bättre transportmöjligheter. Basindustrin behöver ökad kapacitet, transporter till lägre kostnad och högre leveranssäkerhet. Detta skulle stärka industrins position. Det drar hela Sverige nytta av. Inte bara Norrbotten och Västerbotten.
Även som länk österut är Norrbotniabanan viktig. En sammanknuten transportkorridor från Norra Ryssland, via Haparanda och Umeå, ner till södra Sverige skulle avsevärt kunna öka mängden transporter av råvaror, malm och metaller från Barentsregionen och norra Ryssland ner genom Sverige.
Norrbotniabanan har tidigare beräknats kosta omkring 17 miljarder kronor. Den investeringen motsvarar endast sexton veckors industriellt produktionsvärde i den berörda regionen. 16 veckors produktion. Satsningen är en framtidsinvestering som kommer att hålla i många generationer och ha en sådan betydelse för regionens och landets utveckling att det är en mycket smart investering till den kostnaden. Kalkylerna visar dessutom att Norrbotniabanan är minst lika samhällsekonomiskt lönsam som andra större järnvägsprojekt. Att en ovanligt stor del av lönsamheten kommer från godstrafiken och är riktiga kronor och ören som syns i näringslivets resultaträkningar borde väga tungt även för herrar som Borg och Reinfeldt. Ta förnuftet till fånga och genomför satsningen på Norrbotniabanan nu. Att projektet sedan är en helt riktig ur ett kris- och sysselsättningsperspektiv gör ju inte heller saken sämre.