Stoppa den illegala lastbilstrafiken

PÄ fredagen presenterade Marita Ulvskog och Anders Ygeman ett fempunktsprogram för det socialdemokratiska arbetet sÄvÀl nationellt som pÄ EU-nivÄ för att stoppa den illegala lastbilstrafiken.

Anders Ygeman och Marita Ulvskog (S) presenterade pÄ fredagen partiets fempunktsprogram för att komma tillrÀtta med den enternationella lastbilstrafiken.

Anders Ygeman och Marita Ulvskog (S) presenterade pÄ fredagen partiets fempunktsprogram för att komma tillrÀtta med den enternationella lastbilstrafiken.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

NÄRINGSLIV2014-05-19 00:04
Detta Àr en ledare. PiteÄ-Tidningens ledarsida Àr oberoende socialdemokratisk.

Den svenska ÄkerinÀringen Àr satt under hÄrd press och stark konkurrens. Konkurrens kommer dels frÄn nationella konkurrenter men ocksÄ frÄn internationella konkurrenter som utför sÄ kallade cabotagetransporter inom Sveriges grÀnser. Med cabotagetransporter avses nÀr ett transportföretag under en begrÀnsad period utför inrikes transporter för annans rÀkning i en medlemsstat dÀr företaget inte Àr etablerat. Detta handlar tyvÀrr alltför ofta om oseriösa Äkerier som dumpar löner och fuskar med skatter och avgifter, men ocksÄ om svenska Äkerier som hyr in personal som fÄr arbeta till löner som ligger lÄngt under gÀllande kollektivavtal och med arbetsvillkor som skulle fÄ mÄnga av oss att blekna. Forskning vid Lunds Tekniska Högskola visar att tusentals lastbilars körs i vÄrt land i strid med gÀllande EU-regler.

SÄ hÀr kan det absolut inte fÄ fortsÀtta. Det krÀvs verkligen krafttag frÄn politiskt hÄll för att stÀvja detta. Men för att kunna förverkliga en situation dÀr trafiken bedrivs under sunda förutsÀttningar med goda arbetsvillkor, hög trafiksÀkerhet och minskad klimat- och miljöpÄverkan krÀvs en betydligt mer aktiv politik sÄvÀl pÄ nationell nivÄ i Sverige som pÄ EU-nivÄ.

Den socialdemokratiska EU-parlamentarikern Marita Ulvskog och Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson Anders Ygeman presenterade pÄ fredagsmorgonen ett fempunktsprogram som Socialdemokraterna vill genomföra sÄvÀl i Sverige som i EU för att stoppa den illegala lastbilstrafik som idag hotar att slÄ ut den seriösa ÄkerinÀringen som bedriver legal lastbilstrafik.

De socialdemokratiska förslagen stÄr i bjÀrt kontrast mot den politik som Moderaterna för och som syftar till att helt avreglera lastbilstrafiken inom EU, vilket skulle komma att öka problemen med lönedumping och osund konkurrens som bygger pÄ dÄliga arbetsvillkor för förarna.

Socialdemokraterna konstaterar att man om man vinner höstens riksdagsval kommer att verka för ett fördjupat progressivt samarbete pÄ EU-nivÄ för att skapa ordning och reda pÄ vÀgarna i hela Europa. Det finns redan idag initiativ i sÄdan riktning frÄn framförallt de S-mÀrkta regeringarna i Danmark och Frankrike med stöd av regeringarna i Finland, Tyskland, Belgien, Italien och Spanien. Den svenska regeringen har pÄ intet sÀtt givit nÄgot stöd till dessa initiativ utan har i stÀllet tillsammans med andra konservativa regeringar gett stöd till EU-kommissionen som motsatts sig de regleringsinitiativ som framlagts. I stÀllet har sÄvÀl infrastrukturminister Catharina ElmsÀter-SvÀrd i en interpellationsdebatt den 17 januari i Är sagt att hon vill avreglera lastbilstrafiken. Samma sak har Moderaterna EU-parlamentariker Christoffer Fjellner framför pÄ Svenska Dagbladets debattsida den 15 februari. Skiljelinjen mellan Socialdemokraternas strÀvan efter ordning och reda pÄ lastbilstrafiken och Moderaternas avregleringslinje Àr uppenbar.

Vidare avser Socialdemokraterna föreslÄ att de internationella frakthandlingar, sÄ kallade CMR-sedlar, alltid ska medföras i lastbilshytten vid internationella lastbilstransporter. Detta skulle underlÀtta möjligheterna till kontroll av transporten avsevÀrt. Man föreslÄr ocksÄ att klampning av hjul, beslagtagning av registreringsskyltar eller andra ÄtgÀrder som omöjliggör vidare fÀrd ska kunna tillÀmpas om förare eller Äkeri inte betalar böter och sanktionsavgifter.

Ytterligare ett förslag i det socialdemokratiska paketet Àr att fördubbla sanktionsavgifterna eftersom Sverige idag har mycket lÄga bötesnivÄer om man jÀmför med övriga lÀnder. Regeringens förslag till sanktionsavgift för illegal trafik ligger pÄ 20 000kr medan S föreslÄr att avgiften ska ligga pÄ 40 000kr. Med regeringens nivÄ kan det vara alltför lÀtt för oseriösa företag att kalkylera med sanktionsavgifter och böter och ÀndÄ fÄ kalkylen att bli positiv. SÄ kan vi bara inte ha det. BötesnivÄerna mÄste ha en verkligt avskrÀckande effekt.

Det skÀrpta regelverk som föreslÄs frÄn socialdemokratiskt hÄll stÀller naturligtvis höga krav pÄ polisen. För att klara av att följa upp efterlevnaden av den skÀrpta lagstiftningen krÀvs att de poliser som ska utföra kontrollerna har rÀtt kompetens för att klara av uppdraget. Det mÄste ocksÄ finnas tillrÀckligt med poliser för att kunna utföra alla de kontroller som behöver utföras. Med tanke pÄ de polisavgÄngar som sker, och kommer att ske, inom polisorganisationen krÀvs sÀrskilda insatser för att klara personalbehovet.

Det Àr ytterst glÀdjande att Socialdemokraterna tar ÄkerinÀringens problem pÄ största allvar och presenterar ett bra ÄtgÀrdspaket för att komma till rÀtta med alla de tusentals illegala lastbilstransporter som genomförs i vÄrt land. Detta Àr naturligtvis till gagn för den svenska ÄkerinÀringen men framförallt för alla de förare som idag tvingas utföra alla dessa illegala transporter idag. Med tydligare och mer genomgripande regler kring lastbilstransporterna kan vi bringa ordning och reda inom denna sektor och rensa bort den osunda konkurrens som bygger pÄ lönedumpning och dÄliga arbetsvillkor. Och det Àr bara att hoppas att sÄvÀl EU-parlamentet och den svenska riksdagen fÄr en majoritet som Àr beredd att ta i med hÄrdhandskarna mot de företag som idag bedriver en osund och illegal verksamhet.

LĂ€s mer om