Tacka EU för att unga tjejer behåller sin frihet

I tisdags kom ett mycket välkommet styrkebesked direkt från Bryssel. Åldersgränsen på 15 år för att köra EPA blir kvar. 

EPA-traktor.

EPA-traktor.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledarkrönika2025-03-27 05:00
Detta är en ledarkrönika. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Det är klart det är irriterande när man hamnar bakom en EPA i trafiken. Kanske är det bråttom hem för att laga middag till barnen. En äldre släkting behöver hjälp i hemmet. Eller skiftet drar strax igång på jobbet. Men ibland får man i solidaritetens namn tänka bort sina egna bekymmer. Den frihet unga, och då särskilt tjejer, får genom att köra sitt eget fordon är väl värd jobbiga bilköer. 

I glesbygd där kollektivtrafik antingen saknas helt eller har mycket begränsad turlista behöver unga andra möjligheter. Föräldrar hinner inte agera chaufför hela tiden. Det är inte heller kul att tvingas ha mamma och pappa i släptåg. Med långa avstånd och kalla vintrar är cykling inte ett hållbart alternativ. Under tonåren behöver man få vidga sina vyer och testa sina gränser i fred. Frihet under ansvar och ibland blir det fel. Men det är en del av att bli vuxen. 

EPA som det oftast kallas eller A-traktor i mer formella sammanhang är en frihetssymbol på fyra hjul. Tjejer har i alla tider tvingats förlita sig på äldre pojkvänner. Vänta på att de hämtar och skjutsar hem en. Men det kommer med ett pris. I en dysfunktionell relation är det svårt att lämna festen när man själv vill om den våldsamme pojkvännen är den enda som har körkort. Det behöver inte ens vara en partner. Många gånger ser män en bilfärd som en start på mer än just bara det. Ibland med ren rattfylla. En ofta väldigt utsatt situation för unga tjejer. 

Just därför var det oroväckande nyheter som kom från EU-parlamentet förra året. Ett förslag låg på bordet om höjd åldersgräns på att köra EPA, från 15 till 16 år. 16-åringen Chanel Rosie i Arjeplog intervjuades då av SVT och pekade på vikten av självständighet. Ungdomars frihet hotas slog hon fast. Oron var helt rimlig. Det handlade om tusentals unga utanför landets storstäder som riskerade att hamna i en byråkratisk fälla. EU är i grunden ett gott fredssamarbete som gör nytta på flera plan även idag. Men det får inte bli på bekostnad av fungerande regler i medlemsländerna. 

Men så kom ett välkommet styrkebesked från EU-parlamentariker Johan Danielsson (s) i veckan. PT rapporterar på nyhetsplats att åldersgränsen på 15 år för att köra A-traktor blir kvar. EU-parlamentet och EU:s medlemsländer kom överens om det i förhandlingar under natten till tisdag. 

Det säkrar ungdomars möjlighet att röra sig, även där avstånden är långa, vintrarna kalla och kollektivtrafiken inte alltid räcker till. Det är en vardagsnära fråga som är viktig för människor. Det är viktigt för unga att ha en frihet att ta sig till och från kompisar och fotbollsträningen, säger Johan Danielsson. Samtidigt lyfter han behovet av att stärka säkerheten i trafiken. Man måste ställa krav på ordentlig utbildning med teori och körprov. En viktig del eftersom det även ingår i EU-uppgörelsen att höja maxhastigheten från 30 km i timmen till 45. Det är alltid roligare att köra snabbare, kommenterar 14-åriga Olivia Helgesson i Grums förändringen till SVT Värmland. Hon planerar att ta A-traktorkörkort om ett år. 

Ökad fart ger inte bara mindre irritation för vanliga bilister på vägarna. Det ringar också in kärnfrågan. Unga tjejer behåller sin frihet. En fortsatt åldersgräns på 15 år är därför bra för jämställdheten. Bra jobbat alla svenskar som deltog i förhandlingarna i EU-parlamentet. Här har ni gjort en feministisk handling.