Skolan måste lära unga elever om hur AI fungerar

Källkritik är viktigare än någonsin, ändå luras barn av AI. Därför behöver skolans styrdokument bli tydligare.

Barn kan bli lurade av AI.

Barn kan bli lurade av AI.

Foto: Gorm Kallestad

Ledarkrönika2024-08-15 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Internet är en gåva till mänskligheten. Tänk att ha all världens samlade kunskap ett klick bort. Kliva in i andra världar på en sekund och lära sig något nytt varje dag. I takt med den digitala utvecklingen blir AI allt vanligare. I grunden positivt. Artificiell intelligens är som en assistent till världen. En funktion som inte kräver lön, bostad, dygnsvila eller mat. En trogen arbetare som jobbar snabbt och effektivt. Inte alltid träffsäkert, men ändå med en vilja att försöka göra rätt.

Men det finns en trist baksida. Som alltid vid teknisk utveckling är det några som ligger steget före. Som utnyttjar situationen och lurar andra via AI. Media har rapporterat om flera fall där äldre får ett telefonsamtal av vad de tror är ett barnbarn. Rösten som låter snarlikt originalet ber mormor skicka pengar och vips så är bedrägeriet ett faktum.

Källkritik handlar inte längre enbart att fundera om en nyhet är från trovärdig och opartisk källa. Numera måste man vara på sin vakt även i det lilla livet. Vem är det egentligen som mejlar mig som en vän? Vad ligger bakom det här och vem vinner på det?

Även barn är lätta offer för AI. PT rapporterar på nyhetsplats om AI-pojkvännen som tog över en 12-årig flickas liv. Mamman från Skellefteå beskriver hur hennes dotter förändrades över sommaren. Ville sitta mycket själv med mobilen. Hon tänkte att det berodde på att tonåren stod för dörren. Och barn har ju rätt till ett privatliv. Men vad det egentligen handlade om var appen Character.AI som har 16-årsgräns, men ingen kontrollfunktion med bank-id. Så flickan kunde ge sig in i en chat med en låtsaskompis i appen. Karaktären hon valde hette sträng pojkvän. Vilket ledde till ett rollspel som blev grövre för varje dag och skrev: Jag äger dig. Jag kan göra vad jag vill med dig, när jag vill. Björn Appelgren, folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen, säger till tidningen att jag som vuxen förstår ju förhoppningsvis att allt är fiktion, ett slags rollspel. Men beroende på mognadsgrad kanske barn inte alltid är medvetna om det.

Just därför måste föräldrar och skolan ha bättre koll på vad barnen egentligen gör på nätet. Precis som man vet att sonen spelar fotboll hos grannen i eftermiddag, behöver man ha ett snack om vad som händer på mobilen på kvällen.

Undervisning om hur AI fungerar är tyvärr inte en självklarhet i skolan. Enligt Skolverket nämns AI på mycket få ställen i skolans styrdokument. Och om det inte nämns tydligt finns inga formella krav på att ta upp AI i undervisningen. Vilket förstås leder till att lektionerna blir väldigt olika beroende på hur insatta och intresserade enskilda lärare är. Eller på hur viktig rektor och huvudman tycker frågan är. Det är en väldigt orättvis och sårbar situation för landets elever.

Från och med i höst kommer dock gymnasieskolor och utbildningssamordnare inom komvux erbjuda ämnet AI. En bra möjlighet för äldre elever och vuxna studerande. Men det hjälper inte 12-åringar som luras av AI på nätet.

AI är inte längre något nytt och oförklarligt. Det är en realitet som är här för att stanna och som alla måste förhålla sig till. Då går det inte att låtsas som det regnar. Skolan och Skolverket måste sluta ducka för digital utveckling. Om den pappersälskande regeringen på riktigt vill yngre elevers bästa måste de ta AI på allvar och se till att läroplanen uppdateras.