Piteå kommun måste ha en plan för Norrbotniabanan

Om fem år är banan här och då vore det ju bra att ha kommit fram till hur den ska gå, skriver Kata Nilsson.

Kata Nilsson skriver idag om att Piteå behöver ha en plan för Norrbotniabanan.

Kata Nilsson skriver idag om att Piteå behöver ha en plan för Norrbotniabanan.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ledarkrönika2021-10-25 18:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För ett par veckor sedan gick jag på stan i Piteå. Jag var ute efter ett nytt brädspel, och fann ett som hette ”Ticket to Ride: Nordic Countries”. Jag har spelet sedan innan, men Europa-versionen. Spelplanen är en karta, och spelet går ut på att bygga järnväg mellan olika orter. I och med att denna version nu innehöll endast de nordiska länderna blev jag förstås nyfiken på vilka orter som spelmakarna valt att ha med. Umeå var med. Nästa stopp i östra Norrland var Boden.

Jag fnissade lite, eftersom det ju hade varit otur om vi fick räls till Piteå i ett brädspel innan vi fick det på riktigt. Men spelmakarna hade uppenbarligen gjort sin research, till skillnad från Liberalerna som för ett par år sedan gjorde en uppmärksammad kampanj där de missat att det inte går att ta tåget till Piteå.

På vägen hem blev jag hejdad av en moderat. Partiet var ute på stan för att prata med folk och just denne moderat frågade mig om jag ansåg att Norrbotniabanan bör gå genom stan eller om vi inte ska ha resecentrum i Öjebyn. ”I stan” sa jag och jag vet inte om detta är den fastställda moderata linjen, men personen i fråga (som stod där i egenskap av representant för Moderaterna) tyckte i alla fall att det borde vara i Öjebyn. 

Jag tänker att när vi får ett resecentrum på plats så spelar det inte egentligen jättestor roll för min egen del exakt var det ligger. Oavsett var så kommer det ju bli längre eller kortare att ta sig för vissa, eftersom vår kommun är stor och folk bor utspritt. De som det spelar större roll för är förstås gäster. Alltså: personer som inte bor i Piteå men som kommer till Piteå för att besöka Piteå. Det är faktiskt bara att fundera på om man själv vill kliva av mitt i eller utanför stan när man besöker nya städer. Mitt i stan är tveklöst smidigast. Särskilt om man ska bo på hotell, shoppa, eller äta på restaurang. Ni vet, sådant som vi gillar när turister gör eftersom det ger positiva effekter på vårt lokala näringsliv.

”Inget kan stoppa banan nu” sa Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan, till Piteå-Tidningen förra veckan. Hans prognos är att banan borde nå Piteå kommun om ungefär fem år. Till dess måste Piteå ha en plan. Faktum är att jag är förbluffad över att detta ens diskuteras nu. Kanske det beror på att vi Piteåbor inte på riktigt trott att Norrbotniabanan ska bli verklighet (eftersom den förra Moderatledda regeringen under åtta års tid aktivt lät bli att lägga det minsta på projektet över huvudtaget). Eller så beror det på splittrade åsikter. Eller något annat. Oavsett var det egentligen läge att ha en plan för länge sedan.

Av den anledningen vill jag ändå trots allt applådera Moderaterna i Piteå (även om partiet på riksplan aldrig verkat för bygget av banan alls) för att de ser till att dialogen sker. Jag och moderaten hade en bra diskussion om frågan och vi skildes som vänner, även om vi fortsatt tyckte olika. Vi får väl se om det kommer en ny version av brädspelet om fem år, och om det i sådana fall står ”Öjebyn” på spelplanen.