Musikhjälpen är egentligen ett format från Nederländerna. Där heter det Serious request. Syftet med programmet är att tre kända programledare under sex dagar stängs in i en glasbur på ett torg. Allt sänds på Sveriges Radio och visas på SVT play. På plats och via nätet kan man sedan önska låtar. Aftonbladet skriver att bland de mest önskade låtarna denna omgång fanns ”Håå Vee” med HV71, ”Bröder” med Stiko Per Larsson och ”Muskler” av stål med Luleå Hockey. På nätet och i bössan vid buren skänker folk pengar till förmån för ett utvalt tema. I år handlade det om allas rätt att överleva sin graviditet.
Att säkerställa kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter och hälsa är grundläggande för individen, familjen men också för hela samhället. En trygg graviditet och en säker förlossning är viktiga jämlikhets- och jämställdhetsfrågor, skriver Radiohjälpen i ett pressmeddelande. Pengarna som samlas in under Musikhjälpen 2024 kommer att gå till insatser runtom i världen. Det handlar om att öka tillgången till vård före, under och efter förlossningen.
När insamlingen avslutades i söndags hade man fått in 60 miljoner kronor. Det är det näst högsta beloppet i Musikhjälpens historia. Sedan 2008 har programmet turnerat runt Sverige i december varje år. Flera gånger i storstäder som Malmö, Göteborg och Stockholm. Men även i Umeå, Västerås, Växjö, Norrköping, Örebro och så nu Sundsvall då.
Eftersom Musikhjälpen får så stor uppmärksamhet är det en riktig högvinst för den ort som blir utvald. En veckas nationell och positiv publicitet i flera medier är värt mycket i goodwill. Bilder på folksamlingar med glada människor i stadskärnan som skulle ha kostat miljoner om kommunen istället hade köpt annonsplats. Värdstaden blir inte bara synlig för resten av landet, det skapar även stort mervärde på plats. Invånarna kommer förbi glasburen, tar foton och sprider i sina sociala medier. Bra stämning och gemenskap i hemstaden. I första hand för en god sak förstås. Men man ska inte underskatta PR-värdet för Sundsvall.
Just därför är det faktiskt Piteås tur nästa år. Innan Sundsvall var det sju år sedan Umeå var värd. I övrigt är det blankt i historiken vad gäller Norrland. Som vanligt är norra Sverige underrepresenterat. Även hos Musikhjälpen verkar det som man tror att landet tar slut någonstans efter Gävle. Visserligen var youtubern Emil Hansius en av årets programledare. Och han gjorde ett bra jobb. Men det räcker inte med att ha med kändisar från Piteå.
Nu är det dags för Piteå kommun att fysiskt få stå värd för Musikhjälpen. Det vore en riktig win-win-situation. Också för det lokala näringslivet. Tänk dig glasburen på Byxtorget. Vilken känsla som skulle stärka hela staden och locka dit nyfikna besökare.
I början av september blev det officiellt att Sundsvall fick Musikhjälpen. Är upplägget likadant 2025 betyder det att det är drygt åtta månader kvar till besked. En period politiker och tjänstemän tillsammans kan lägga upp en plan för att kamma hem arrangemanget. Därför borde Piteås politiska ledning anmäla intresse redan nu.
Arrangör för deltävling i Mello, husera större idrottstävlingar och Musikhjälpen står alltid högst på önskelistan för alla orter i Sverige. Sundsvall tog hem det i år. Sundsvalls starke man och socialdemokrat Niklas Säwén kan säkert tipsa om hur de gjorde.