Katastrof för länets besöksnäring

18 procent. Nästan en femtedel färre bokningar på Svenska Turistföreningens (STF) anläggningar i Norrbotten jämfört med förra året. För en bransch som sysselsätter tusentals och omsätter miljarder är det så klart en katastrof när besökarna uteblir.

Problemen med bristande järnvägsunderhåll och stängd flygplats i Kiruna har lett till ett tapp på närmare en femtedel jämfört med förra årets bokningar. Såhär kan det inte fortsätta om vi tycker att en stark och utvecklad besöksnäring är viktig. (Arkivbild)

Problemen med bristande järnvägsunderhåll och stängd flygplats i Kiruna har lett till ett tapp på närmare en femtedel jämfört med förra årets bokningar. Såhär kan det inte fortsätta om vi tycker att en stark och utvecklad besöksnäring är viktig. (Arkivbild)

Foto: Linus Nilsson

Ledarkrönika2024-08-05 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Innehållet i korthet

  • Svenska Turistföreningens anläggningar i Norrbotten har haft nästan en femtedel färre bokningar jämfört med förra året.
  • Denna nedgång i turismen kopplas till flera problem med transportinfrastrukturen, inklusive problem med tågbokningssystem, urspårningar och underhåll av järnvägen.
  • Om regeringen inte kan lösa dessa infrastrukturproblem riskeras inte bara turistnäringen, utan hela länets utveckling.

Redan före sommaren varnade STF för att turisterna skulle ha svårt att ta sig fram till de stora fjälldestinationerna i Norrbotten. Vy hade problem med sitt bokningssystem, urspårningar på Malmbanan och bristande underhåll på järnvägen i allmänhet samt att Kiruna flygplats stängdes mitt under högsäsong är starkt bidragande orsaker.

Så sent som för ett par veckor sedan blev 300 resenärer strandade på tåget i Gällivare då rälsen drabbats av en solkurva. Vy kunde varken leverera ersättningsbussar, som de utlovat, och inte heller hotellövernattning, som de utlovat. De fick övernatta på tåget istället. Större delen av förra veckan gick ingen tågtrafik mellan Sundsvall och Umeå på grund av ett problem med en uppdatering av signalsystemet. Det har lett till enorma förseningar i tågtrafiken i hela norra Sverige. Problemen kommer att kvarstå i sex veckor till.

Norrbotten är dessutom det län som har mest förseningar i hela landet.

Besöksnäringen i länet har varit en av de mest expansiva branscherna under många år i följd. Region Norrbotten, som har det regionala utvecklingsansvaret, kallar den för vår nya basnäring. I regionens nya besöksnäringsstrategi ska branschen bidra till både ökad attraktivitet och tillväxt men samtidigt ske med Agenda 2030 som grund, det ska alltså ske hållbart. Visionen är att att vara världens mest ansvarsfulla arktiska resmål.

I strategin konstateras det att infrastruktur, hållbara transporter och tillgänglighet är en knäckfråga, enligt besöksnäringsföretagen helt avgörande för deras fortsatta utveckling.

Med den här vinterns och sommarens stora problem kan man milt sagt konstatera att målsättningen med strategin är i fara. När det inte går att boka, eller åtminstone är väldigt svårt, när tillförlitligheten är låg, förseningar är att räkna med och inställda avgångar är vanligt så säger det sig självt att potentiella besökare börjar titta på andra destinationer och resmål.

Flyget är det färdsätt som har störst tillförlitlighet men många resenärer, inte minst de som söker sig hit för vandring och naturupplevelser, vill inte gärna välja det mest klimatpåverkande alternativet. Dessutom är kollektivtrafiken det som har direktanslutning till många besöksmål, inte minst fjällvärlden. Nog så viktigt, det ska vara enkelt att resa och ett färdsätt som tar dig ända fram till slutmålet är såklart det smidigaste.

Den enda som sitter på lösningarna för att vända utvecklingen är staten, det är staten som äger infrastrukturen, järnvägen och vägarna. Ytterst är det en fråga om vad regeringen vill och inte vill prioritera. Med nuvarande finansiering beräknas det ta 350 år att byta ut alla uttjänta ledningsstolpar och kontaktledningar efter den svenska järnvägen. En av världens mest avreglerade järnvägar.

Det säger sig självt att det är fullständigt verklighetsfrånvänd politik. Vi kan inte vänta i 350 år på att fixa underhållsskulden på Sveriges befintliga järnvägar. För att inte tala om utbyggnaden som behövs, som dubbelspår på Malmbanan, en påskyndning av byggandet av Norrbotniabanan, upprustning av Inlandsbanan för att nämna några av de viktigaste behoven.

Om regeringen inte klarar av att leverera på detta så kommer inte bara besöksnäringen stå inför en katastrof utan hela vårt läns utveckling.