Sparkcykel är en bra leksak. Något barn kan roa sig med i parken eller på väg till skolan. Putta på med foten och få lite fart framåt. Känna vinden i håret. Aktiviteten borde ha stannat med fyraåringarna på lekplatsen. Men 2018 hände något i Sverige. Då introducerades elsparkcyklar för vuxna. Plötsligt kryllade det av dem i svenska städer och tätorter som Stockholm, Luleå och Piteå. Ofta alldeles för många vilket gör att de ligger slängda på gator och torg.
Synskadades riksförbund har i flera år varnat för vilka risker det medför för deras medlemmar. Snubbla på en elsparkcykel kan få katastrofala följder för den som inte ser. Eller för den delen hastigt bli påkörd av en tyst elsparkcyklist som inte följer trafikregler. Elsparkcyklar som är stilla står ofta i vägen. Att flytta på en avstängd sådan är både rejält tungt och otympligt. Inget en äldre pensionär klarar av. I många fall tvingas man ut i en trafikerad gata för att runda en liggande elsparkcykel. Det är inget man vill att barn ska behöva göra hem från skolan. Dessutom förfular elsparkcyklar stadsbilden. Vackra kvarter, både historiska och nybyggda, tappar charmen när elsparkcyklar ligger utspridda som löss på trottoarerna.
Miljövänligt var ett starkt argument till att så många städer hakade på trenden. Nu skulle folk minsann sluta köra bil till jobbet för att i stället åka elsparkcykel. Så blev det inte. Däremot åker väldigt många korta turer där man lika gärna kan gå. En klockrent bidrag till försämrad folkhälsa. Dessutom påfallande ofta med några promille i kroppen och då gärna flera personer på samma fordon. Läkare på akutmottagningar vittnar om helgnätter där fulla elsparkcyklister som kraschat söker vård. Batteridrivna fordon med lång livslängd var en annan förhoppning som också gick i kras. Dagens Industri har rapporterat om att en hyrd elsparkcykel lever i sex veckor. Ibland plockas de upp av företagen, men en del dumpas också i naturen och i havet. Klimatsmart var ordet sade Bull.
Men som om falsk marknadsföring för ett så kallat miljövänligt fordon inte räcker så presenterade Transportstyrelsen ny statistik förra veckan. Antalet personskadeolyckor med elsparkcykel fortsätter att öka. 4476 olyckor rapporterades in 2024 jämfört med 3425 året innan dess. 30 procent fler olyckor är inte gratis. Varken i personligt lidande och sjukskrivningar eller i kostnader för sjukvården. Hälften av de skadade är ungdomar och under 25 år. Män står för två tredjedelar av olycksfallen. Oftast kraschar man själv, men kollisioner med fotgängare och cyklister är den olyckstyp som ökar mest. En tredjedel av olyckorna sker på helger och då särskilt lördagar. Så mycket som hälften händer på kvällar och nattetid.
Statistiken talar sitt tydliga språk. Elsparkcyklar är inte bara en klimatbov och onödig leksak för unga vuxna män. De stjäl dessutom resurser från vården. Läkare och övrig vårdpersonal har det tufft att hinna med som det är. Låt dem koncentrera sig på sjukdomsfall och övriga trafikolyckor. Det är helt onödigt att lägga på dem arbetsbördan med fulla och blodiga elsparkcyklister som struntar i trafikregler. Fem personer förlorade dessutom livet förra året på grund av den här idiotin. Det kan aldrig vara värt det bara för att några slöa personer inte orkar gå ett par kvarter till mötet på stan eller hem från krogen.