En av de frågor som diskuterade mycket inför EU-valet i maj var den sociala dumping som förekommer inom den svenska vägtransportsektorn. Det finns många hisnande exempel på oseriösa företagare som utnyttjar människor inom transportnäringen genom låga löner och omänskliga arbetsvillkor.
I många fall är det så kallade brevlådeföretag som är registrerade i länder med betydligt sämre arbetsvillkor som konkurrerar på den svenska marknaden. Det skapar en illegal och orättvis konkurrens med den svenska åkerinäringen. Tyvärr är det också en hel del svenska företag som anlitar dessa oseriösa åkeriföretag och därmed bidrar till att andra delar av svenskt näringsliv riskerar att slås ut.
De så kallade cabotagereglerna innebär att transporter som utförs av en åkare från ett annat EU-land med insats- eller konsumtionsvaror till Sverige får stanna här en vecka och under denna tid göra tre stopp för att fylla sin bil med gods inför återresan. Det är en rimlig regel eftersom det knappast är ekonomiskt försvarbart att åka tillbaka med tom bil.
Men det är dessa regler som man bryter mot och undergräver med den illegala trafiken. Genom att vara i Sverige och konkurrera om transporter inom vårt land, med villkor som är betydligt lägre och billigare än våra svenska kollektivavtal garanterar, så dumpar man priserna.
Jag har tagit initiativ i Europaparlamentet för att detta ska uppmärksammas och åtgärdas. De mest akuta åtgärderna måste dock ske i respektive medlemsland. Det behövs större befogenheter för att trafikpolisen ska kunna stoppa och kontrollera, kraftigt höjda bötesbelopp och resurser till polisen så att arbetet kan ske effektivt och ge avskräckande exempel. Men vi behöver även införa register som förmår alla som utför transporter på svenska vägar att ingå. Det sistnämnda sker automatiskt om en vägslitageskatt införs.
Men det finns också ett jobb att göra på EU-nivå för att förtydliga och skärpa de gemensamma reglerna i Europa. Detta jobb görs nu av den socialdemokratiska partigruppen i Europaparlamentet. Den svenska regeringen är också aktiv tillsammans med bl.a. Danmark för samordnade aktioner.
Den sociala dumpingen på de svenska vägarna måste upphöra och den illegala trafiken stoppas. Det ska vara ordning och reda och rättvisa villkor för alla som kör på de svenska vägarna.