Under de senaste veckorna har mycket av rapporteringen kring den ryska invasionen av Ukraina kommit att fokusera pĂ„ och liksom riktas emot just den hĂ€r dagen. Den nionde maj Ă€r den dag dĂ„ man i Ăsteuropa av hĂ€vd firar slutet pĂ„ det andra vĂ€rldskriget, och kallas i det forna Sovjetunionen för âSegerdagen.â
Det har spekulerats i vad detta datum kan komma att innebĂ€ra för konfliktens vidare utveckling â om de ryska styrkorna kĂ€nner sig piskade att uppnĂ„ större framgĂ„ngar innan dess ankomst, och hur de kommer att agera i spĂ„ret efter den.
Man har undrat om firandet â med de traditionella talen och militĂ€rparaderna â kommer att utgöra startpunkten för en nedtrappning, eller tvĂ€rtom ett tillfĂ€lle dĂ„ den ryska regeringen bestĂ€mmer sig för att officiellt förklara krig och dĂ€rmed riskerar en upptrappning av konflikten till ett europeiskt storkrig.
En del av dessa spekulationer informeras förstÄs av kunskaper om den ryska symboliska och historiska kulturen, dÀr dagen verkligen har en stor betydelse som kan aktiveras och anvÀndas för mÄnga olika syften.
MĂ„nga av dem har dock ett sken av önsketĂ€nkande över sig â det Ă€r ett försök att spĂ„ den framtida utvecklingen av konflikten i kaffesump, och att förklara det ryska agerandet som nĂ„gonting rationellt och psykologiskt begripligt.
Det Ă€r kort sagt ett försök att skapa ett narrativ av hĂ€ndelser som Ă€r obegripliga, oförutsĂ€gbara och instabila â och det Ă€r dĂ€rför som blicken riktad mot Segerdagen har kunnat innehĂ„lla precis vad som helst.
Den ger uttryck för en önskan hos dem som tittar pĂ„ att i alla fall nĂ„gon â om sĂ„ bara den ryske presidenten Vladimir Putin â ska ha en plan, och att det som sker just nu inte bara kommer att fortsĂ€tta att pĂ„gĂ„.
Sanningen Àr att ingen vet vad som kommer att hÀnda idag eller under de kommande veckorna och mÄnaderna. Vi kan inte blicka fram emot nÄgot sÀrskilt datum eller förvÀnta oss att utvecklingen ska följa ett manus som nÄgon har kontroll över eller har skrivit pÄ förhand.
Allt vi kan göra Ă€r att förbereda oss pĂ„ en osĂ€ker framtid â och stĂ„lsĂ€tta oss inför tanken pĂ„ att det som sker just nu kommer att fortsĂ€tta hĂ€nda utan att vi fĂ„r veta hur det kommer att tolkas nĂ€r historieböckerna skrivs.
Under den gÄngna helgen bombade ryskt flyg enligt uppgifter frÄn Ukraina en skola i Luhanskregionen frÄn luften, dÀr 60 mÀnniskor som sökt skydd ska ha fÄngats i rasmassorna och avlidit.
Det ger en bister klang till ordet âSegerdagâ, en klang som blir Ă€n vĂ€rre av det faktum att det för 77 Ă„r sedan var Ryssland och Ukraina som tillsammans med vĂ€stvĂ€rlden och de övriga sovjetrepublikerna fick den tyska nazismen att slutgiltigt lĂ€gga ned sina vapen.
FrĂ„n vĂ€rldens stormakter heter det ofta att ett kĂ€rnvapenkrig âinte kan vinnas och aldrig fĂ„r utkĂ€mpas.â
Det Ă€r en insikt de borde utstrĂ€cka till alla sorters krig â för vad Ă€r det egentligen för en seger som Ă€r möjlig, nĂ€r man bombar sönder platser dĂ€r fredliga och oskyldiga mĂ€nniskor försöker gömma sig? Vad Ă€r sĂ„ vĂ€rdefullt att det blir tillĂ„tligt att utkĂ€mpa ett sĂ„dant krig?
Svaret pÄ den frÄgan Àr enkelt. Det finns ingenting som rÀttfÀrdigar ett krig, och oavsett vem som strÀcker vapnen först finns det ingen som kommer att vara en segrare nÀr det sker.
Ett krig Ă€r en förlust för mĂ€nskligheten redan nĂ€r det allra första skottet skjuts â och dĂ€rför Ă€r allt vi i Sverige kan göra att fortsĂ€tta arbeta för ett sĂ€kert och stabilt Europa, dĂ€r ett krigsutbrott som den kallblodiga ryska invasionen av Ukraina har blivit nĂ„gonting otĂ€nkbart igen.