Arvidsjaur borde vara nav för tågnät i norr

Tvärbanan kommer bli testbana, efter beslut av Trafikverket. Ett beklagligt beslut av flera anledningar, skriver Kata Nilsson

Beslutet från Trafikverket är beklagligt av flera skäl.

Beslutet från Trafikverket är beklagligt av flera skäl.

Foto: Adam Ihse/TT

Ledare2020-02-27 05:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Den artonde februari kom beslutet från Trafikverket. Tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn kommer att bli tågtestbana, vilket i förlängningen kommer att innebära svårigheter att få till reguljärtrafik på sträckan. Beslutet skulle egentligen kommit redan i december men blev uppskjutet efter att flera kommunalråd och Inlandsbanan AB framfört kritik. Nu har alltså beslutet fattats som skulle ha fattats redan då, och resultatet blev det förväntade.

Inlandsbanans ordförande, Katarina Nyberg Finn, säger i ett uttalande att beslutet från Trafikverket visar på en bristande helhetssyn. “Ett projekt med mycket begränsad samhällsnytta får nu företräde framför ett samhällsekonomiskt lönsamt projekt som gynnar hela landet” säger Nyberg Finn.

Beslutet är beklagligt. Av flera skäl. Det första är att ingen brytt sig om tvärbanan på flera år, vilket blivit som ett argument för att upplåta rälsen till att bli tågtestbana. Men det är ju Trafikverket som ansvarat för att fördela resurser till hela landets järnvägsnät, och därför är Trafikverket ansvariga för att tvärbanan inte använts på flera, flera år. Så beslutet känns fattat baserat på omständigheter man själv haft kontroll över och därför hade dessa omständigheter kunnat se annorlunda ut.

Det andra skälet till att beslutet är beklagligt är det som Nyberg Finn säger. Inlandsbanan hade kunnat vara en riktig, trafikerad järnväg som skulle kunna göra hela Sveriges inland sammankopplat på det sätt infrastrukturen vid kusterna ändå är (trots brist på Norrbotniabana). Och för att den idén skulle kunna bli verklighet behövs också tvärbanor som kopplar samman inlandet och kusten.

Av den anledningen är också beslutet sorgligt för just Arvidsjaurs kommun, som hade kunnat vara ett infrastrukturellt nav i norra Sverige. Det hade inneburit så mycket för Norrbottens och inlandets arbetsmarknad och därmed ekonomi. Orter kan inte leva utan infrastruktur, och med stark infrastruktur kan små kommuner som Arvidsjaur ändå blomstra.

Med det sagt så medför ju tågtest ändå arbetstillfällen, och därmed också personer som kommer handla, äta och leva i Arvidsjaur. Vilket ju är positivt. Det är bara inte lika positivt som en seriös satsning på tågnätet i norra Sverige hade varit, och det är helt och hållet Trafikverkets fel att vi sänkt våra förhoppningar till denna grad.