Ny rörlig konst på Bildmuseet

BILDMUSEUM. Flyktingströmmar, oljeutvinning och dataspel handlar Bildmuseets nya utställningar om. Umeå är platsen för schweiziska Ursula Biemanns första retrospektiva utställning i Sverige och hon visar tre videoinstallationer. I den andra aktuella utställningen medverkar åtta konstnärer som gillar dataspel.

Umeå2007-12-27 00:00
UMEÅ (PT)hFram till 20 januari presenterar Bildmuseet den internationellt verksamma videokonstnären Ursula Biemanns första retrospektiva utställning i Sverige.

Hon är forskare på Institute for Theory of Art and Design i Zürich, undervisar vid Högskolan för konst och design i Geneve, och håller seminarier och workshops i olika länder.

Video i stor skala

Bildmuseet presenterar tre storskaliga videoinstallationer; "Sahara Chronicle" från 2006 - 2007, "Black Sea Files" från 2005 och "Contained Mobilitiy" från 2004.

I utställningen ingår också en sammanställning av några tidigare arbeten i form av ett datorbaserat arkiv.

Olja och flyktingar

Den förstnämnda videoinstallationen beskriver Bildmuseet som en undersökning av samtidens flyktingströmmar i Sahara-området för att gestalta den rådande globaliseringen och migrationspolitiken.

"Svarta havsfilerna" är enligt informationen ett scenario i tio delar om den jättelika underjordiska oljeledning som dras över Kaukasus för att förse västvärlden med råolja.

De geografiska bilderna från världens äldsta oljedistrikt kompletteras med regionens olika aktörer - oljearbetare, bönder, flyktingar och prostituerade.

Den sistnämnda installationen beskrivs som en dubbelvideoprojektion om människor som på olika sätt försöker att ta sig till Europa:

"Den visar hur kommunikationerna har förändrats till följd av det sätt på vilket de regleras, exempelvis genom Schengenöverenskommelsen" skriver Bildmuseet i sitt pressmeddelande.

Från 25 november har även utställningen Game Art visats och den pågår också till 25 januari.

Dataspelskonst

Game Art kallas konst som inspirerats av dataspel och museet visar sådana verk av åtta konstnärer. I urvalet ingår bland annat SAAB-ingenjören Göran Sundqvists enkla missilspel från 1960. Det anses vara ett av världens första dataspel.

Joseph DeLappes "dead-in-iraq" baseras på den amerikanska militärens krigsspel "American Army" som fungerar som en viktig rekryteringsplats för amerikanska soldater, bland annat till Irak-kriget. Konstnärens arbete med detta tema är ännu inte avslutat.

Kroppsfixering, könsroller och våld är andra terman och de övriga medverkande konsntärerna är John Paul Bichard, Gonzalo Frasca, Natalie Bookchin, Feng Mengbo, Linda Erceg och Petra Vargova.

Dataspelsgruppen vid konsthögskolan i Umeå använder också dataspel som konstform och i anslutning till denna utställning visar de ett spel som är under produktion.

Bildmuseet i Umeå arrangerar alltid gratis seminarier i anslutning til sina utställningar, så sker även denna gång.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!