Konsten smäller högt i Umeå

Norra Sveriges kreddigaste konstcentrum har flyttat in i sitt nya hus. Med det nya Bildmuseet får Umeå en 35 meter hög karaktärsbyggnad och helt nya vyer även över den egna staden.

Intill serveringen på suterrängplanet ligger det nya konstbiblioteket.

Intill serveringen på suterrängplanet ligger det nya konstbiblioteket.

Foto: Johan Gunseus / SCANPIX /

Umeå2012-04-28 06:00

Redan innan konsten kommit på plats är det nya Bildmuseet en upplevelse. De ljusa trapphusen är förlagda ytterst, alldeles innanför fasaderna och väl uppe på de nya våningsplanen reser sig fönstren från golv till tak. Mot Umeälven blir känslan hisnande, som att befinna sig på en färja, eller snarare som att genom ett enda kliv kunna gå ut på vattnet.

- Under islossningen såg vi flaken rinna förbi, säger Helena Vejbrink, museets informatör.

I de ljusa trapphusen ska besökarna kunna ta en paus från konstupplevelserna och få nya utblickar över stad och älv, berättar arkitekten Per Ebbe Hansson.

- Vi var lite nervösa över hur det skulle kännas att ha så stora öppningar i så små rum, men idén var ju att skapa ett ljusbad i förhållande till de ganska dunkla utställningssalarna.

Stora skyltfönster
Utifrån blir fönstren till stora skyltfönster som visar hur människorna rör sig i huset samtidigt som de kan användas till projektioner synliga på håll. Bildmuseet i Umeå har nu, liksom nya Kalmar konstmuseum och liksom många konstmuseer i utländska storstäder, en museibyggnad som skjuter på höjden i stället för att som tidigare breda ut sig på ett plan. En konstens egen sjuvåningsfyr som ska locka publiken till ett för dem kanske nytt område: konstnärligt campus.

Fram tills nu har Bildmuseet legat på Gammlia, ett publikt friluftsmuseum likt Skansen. Nu blir det i stället den enda publika byggnaden på ett arkitektoniskt sammanhållet campus som även Konsthögskolan, Arkitekthögskolan och Designhögskolan.

- Nu satsar vi på att utöka vår publika och pedagogiska verksamhet, vi vill bjuda in alla, inte bara studenter eller universitetsfolk, Umeåborna måste känna sig välkomna, berättar museichefen Katarina Pierre.

Plats på konstkartan
Förutsättningarna är goda. Enligt henne är den nya museibyggnaden Umeås vackraste hus. Tre kvadratiska utställningssalar huserar på tre av de sju planen.

Trapphusens kyliga sol- och himmelsljus leds in inåt via ljusslussar och bryts mot den varmare konstbelysningen.

Hela huset ska användas till den typ av utställningar som givit Bildmuseet en självklar plats på konstkartan.

- Vi håller fast vid vår identitet, vid samtida internationell konst, och vid angelägna projekt, säger Katarina Pierre.

Samtidigt ska närheten till de nya grannarna på konstnärligt campus leda till kreativa samarbeten och nya nätverk, vilket ska komma publiken till godo. När museet nyöppnar den 19 maj är det med elevutställningar från alla tre högskolorna. Inte som tidigare enbart från Konsthögskolan.

På suterrängplanet breder serveringen ut sig mot Umeälven. Ett purfärskt konstbibliotek, fyllt av fina konstböcker och stolar för läsande besökare, har just öppnat och en bit därifrån kan alla museibesökare kika in i Designhögskolans verkstäder.

Utanför entrén vajar konsthögskoleelevernas svarta sjörövarflagga.

- En morgon när jag kom hade de rest en isbar intill väggen, berättar Helena Vejbrink.

FAKTA Bildmuseet

Öppnade 1981 på initiativ av Folke Nordström, professor i konstvetenskap vid Umeå universitet, och politikern Gösta Skoglund. De ansåg att norra Sverige behövde en konsthall för att kunna visa den konst som fanns i Stockholm, inköpt för statliga pengar.

Landets enda konstinstitution som tillhör ett universitet. Inför nystarten har museet fått ekonomisk förstärkning, bland annat från Umeå kommun, och kunnat anställa ny intendent, en informatör, en pedagog, en tekniker.

Öppnar 19 maj med elevutställningar från Konsthögskolan, Arkitekthögskolan och Designhögskolan.

Inträdet är liksom tidigare gratis. Ny är den öppna kulturförskolan och bildverkstaden, öppet alla helger för alla åldrar. Därtill satsas mer på öppna visningar och föreläsningar.

"Apan och jag " ’är en utställning med Eva Lindström som i år fick priset "Snöbollen" får årets bästa bilderbok. Öppnar vid nyinvogningenj.

"What is to be done?", retrospektiv som öppnar 20 juni med italienske konstnären Mario Mertz (1923-2005), nyckelperson inom Arte Povera-rörelsen som ifrågasatte konventioner och gjorde konst av billiga material.

"Kirunatopa - I skuggan av framtiden" öppnar också 20 juni. Tolv internationella och svenska konstnärer har gjort nya verk om en stad i djup förändring. Ett samarbete med Goetheinstitutet.

Stor separatutställning med den indiska fotografen Dayanita Singh öppnar i höst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!