Vad tittar vi på 2020?
Innehållet fortsätter att utvecklas som det alltid har gjort, menar Mattias Olsson (bilden), en av grundarn av produktionsbolaget Friday TV, som står bakom succéprogram som "Ensam mamma söker" och nu senast "Körslaget".I framtiden kommer vi själva att välja när, var och hur vi tittar. Det finns fler olika kanaler att välja mellan och flera olika sätt att titta på tv. Kommer det nya sättet att titta på föra med sig nya sorters program? Svaret beror helt på vem man frågar.
Webb-tv gör att man kan se populära tv-program i efterhand i sin dator. Webbtjänsten SVT Play är en av möjligheterna.
Foto: PATRICK S…RQUIST / SCANPIX
Kvinnlig dominans
Musiken tog inget jättekliv framåt bara för att man gick över från lp till cd. Eller från cd till mp3. Musik är fortfarande musik. Tv är fortfarande tv. Men frågar man Uno Forsberg, analytiker på Metronome - som äger Friday TV - kommer det nya tv-landskapet att ha en ganska stor inverkan på programmens innehåll.
- Män är den grupp som framför allt fragmentiserar sitt tittande. Som alltså tittar på fler kanaler, vilket drabbar de stora kanalerna. Konsekvensen blir en kvinnlig dominans hos de stora kanalerna - ingen motorjournal, ingen jakt, inget fiske. Inget för män, förutom sport. Och så tror jag att det kommer fortsätta. De typiskt kvinnliga programmen kommer att ta en större andel av den kommersiella tv:n i framtiden.
Tittandet minskar?
Med andra ord: eftersom män är snabbare på att anamma det nya sättet att se på tv, kommer de stora kanalerna att förlägga sina "manliga" program till småkanaler eller webben. På de vanliga kanalerna - SVT, TV4, TV3, Kanal 5 - kommer "kvinnliga" program att dominera.
- Men de unga männen tittar mindre på tv över huvud taget. Det tittar inte på småkanalerna heller. Fast jag är helt övertygad om att de står för den större delen av webb-tv tittandet, säger Uno Forsberg.
√ Tittartiden för webb-TV har ökat med 115 procent på ett år.
√ Den genomsnittlige svensken mellan 16 år och 65 år tittar på webb-TV 15 minuter om dagen. I fjol 7 minuter.
√ Rörlig bild på webben är det näst vanligaste sättet att se rörliga bilder på, efter vanlig tv.
√ Andelen som tittar på webbklipp (kortare videoinslag som t.ex. hittas på YouTube och Aftonbladet.se) minst en gång per vecka har på ett år ökat från 54 till 66 procent.
√ För webbprogram (längre produktioner) har motsvarande andel ökat från 11 till 17procent.
Källa: MMS