Ljudböcker på Itunes dyr affär

Flera svenska förlag väljer Itunes som försäljningskanal trots att det är dyrt att sälja sina ljudböcker genom Apple, skriver Svensk Bokhandel.

STOCKHOLM2012-04-13 06:00

Förlagen får behålla cirka 25 procent av priset eftersom Apple tar 30 procent och Audible 45 procent.

Att det ser ut så beror på att alla som vill ha sina ljudböcker på Itunes måste gå via Amazonägda Audible.

För ljudboksförlaget A Nice Noise blir det ännu dyrare eftersom man går via den svenska paraplytjänsten Word Audio och därmed endast får 15 procent av priset i ersättning. Detta eftersom även Word Audio ska ha sin del.

- Jag är inte kritisk mot att vara på Itunes, men jag är brydd över att 85 procent av kundintäkten går någon annanstans än till förlaget och författaren.

Det säger Anna von Schéele, grundaren av A Nice Noise, till Svensk Bokhandel.

Apple kräver dessutom att få välja fritt bland böcker från hela förlagets katalog och de vill också ha tillgång till källfilerna, vilket gör att förlaget inte längre har kontroll över dem.

Att förlagen ändå väljer Itunes kan ha att göra med att försäljningen på Itunes vida överstiger alla andra återförsäljare av digitala ljudböcker, enligt Lasse Brahme på Word Audio.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!