La Nilssons pris

Hon var den ultimata operadivan, men också en skånsk gräbba med fötterna stadigt placerade i betåkern. Från andra sidan graven fortsätter Birgit Nilsson att gäcka omgivningen. Med ett gigantiskt operapris och ett museum har hon sett till att ingen glömmer bort La Nilsson.

5 december offentliggjorde Rutbert Reisch från Birgit Nilssons stiftelse ett nyinstiftat operapris som ska bära operastjärnans namn.

5 december offentliggjorde Rutbert Reisch från Birgit Nilssons stiftelse ett nyinstiftat operapris som ska bära operastjärnans namn.

Foto: Jessica Gow

Stockholm2008-12-31 06:00
På juldagen 2005 avled en av världens främsta sångerskor. Men begravningen i Västra Karups kyrka blev en mycket stillsam historia. Bara den närmaste kretsen följde Märta Birgit Nilsson Niklasson till den sista vilan.
Offentliggjorde miljonpris
Tre år senare, den 5 december 2008, hålls en hastigt sammankallad presskonferens på Grand Hotell i Stockholm. Ett nyinstiftat operapris offentliggörs som ska bära Birgit Nilssons namn. Prissumman: en miljon amerikanska dollar. I ett förseglat brev som ska öppnas i början av 2009 finns namnet på den första pristagaren.
Rutbert Reisch, ordförande för Birgit Nilsson Foundation - stiftelsen som håller i prismiljonerna - menar att det var helt i linje med sopranens personlighet att vänta i tre år med att avslöja priset.
- Hon gjorde precis samma sak när hon avslutade sin karriär. Hon talade inte om för någon att hennes roll i "Elektra" skulle bli hennes sista operaföreställning".
Var hon verkligen så blygsam?
Nja, svarar Per Grundén.
- Ordet blygsamhet förknippar jag inte med Birgit på det sättet. Men hon hade ett stort hjärta.
I självbiografin "La Nilsson" som kom ut 1995 bidrar Birgit Nilsson själv med humoristiska minnesbilder från ett händelserikt och motsägelsefullt liv. Hon trotsade faderns vilja och reste till Stockholm för att utbilda sig till operasångerska. Kvällen innan hade hon mjölkat gårdens kossor, nu hade dörren öppnats till fina salonger. Hennes första sånglärare avfärdade henne hånfullt:
- Birgit måtte väl begripa att det är min själ inte för bönder att bli sångare.
Den gången teg hon och bet ihop - men senare i sin karriär gjorde hon sig känd för att med klassiska oneliners näpsa ohövliga dirigenter och påträngande beundrare.
Vad var det som gjorde lantbrukardottern från Sverige till en sådan världsstjärna? Rösten, förstås, svarar alla som tillfrågas.
- Hon sjöng perfekt. Det var den sorts röst man hör en gång i livet. Ljudet skiljer sig från allt annat, jag blev kär i den rösten och det sättet att sjunga, säger holländaren Menno Feenstra, tidigare konstnärlig chef på Kungliga Operan.
- Hon hade en perfekt teknik, men hon hade också en enorm personlighet och jag tror att hon hade denna fantastiska karisma för att hon var sig själv. Hon försökte inte vara någon annan, hon var bara helt och fullt sig själv.
-Hon var bäst på allt, utom möjligen någon italiensk roll, säger Menno Feenstra.
Föräldrahemmet museum
Han jämför Birgit Nilsson med Maria Callas - två fantastiska operaröster med komplett olika personligheter. Birgit Nilsson var visserligen också en juvelbehängd kosmopolit, men förblev samtidigt sitt ursprung trogen. Föräldragården i Svenstad var en viktig bas för henne och där invigs Birgit Nilssons museum, troligen i maj 2010. Pengarna till museet, tolv miljoner kronor, kommer från operastjärnans egen stiftelse.
- Vi ska visa kontrasten mellan Birgits enkla bakgrund och den stora stjärna hon blev, berättar Birgitta Lindström-Harmark, vd i Birgit Nilssons minne, tillika Birgit Nilssons kusinbarn.
Birgit Nilsson var operasångerskan Susanne Resmarks inofficiella mentor. Prisets storlek förvånar henne.
- Personligen tycker jag det är för mycket pengar att ge till en person. Vad ska en internationell sångerska eller sångare med åtta miljoner till? De sjunger ju in dem på nolltid. Men det är klart, alla vill göra sitt avtryck i himmelen.
FAKTA La Nilsson-anekdoter
Under en föreställning av "Tristan och Isolde" i Wien faller Birgit Nilsson som sjunger Isoldes roll ned över den "döde" Tristan. Hennes manlige motspelare drabbas av kvävningskänslor och väser åt henne att hon måste flytta på sig. - Jag är död och kan inte röra mig, svarar Birgit Nilsson.
Birgit Nilsson gjorde ingen hemlighet av att hon inte alltid kom så väl överens med demondirigenten Herbert von Karajan. Vid ett tillfälle beskyllde han henne för att bara vara intresserad av pengar - hennes hjärta fanns där kassaskåpet stod. - Ach Herr Maestro, svarade hon. Då har vi i alla fall en sak gemensamt!
Om Karajan igen: - En gång av tjugo dirigerade han med hjärtat och då var han underbar.
Håkan Hagegård har berättat hur Birgit Nilsson i en taxi i New York på 1960-talet vände sig till honom och sade: - Håkan, jag tror att min impressario är rädd för mig. Han är rädd för mig. Men inte tillräckligt!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!