Gammal debatt på nytt

På 1960-talet drog debatten om könsstereotypa barnböcker igång. Rosa och blå pekböcker fick på nöten av en allt mer jämställdhetssträvande allmänhet. I dag väcker en rosa och en blå barntidning starka känslor.

Kill- och tjejtidningarna Goal Junior och Emma har väckt starka känslor. Men debatten om könsstereotypa barnböcker och tidningar har pågått sedan 1960-talet.

Kill- och tjejtidningarna Goal Junior och Emma har väckt starka känslor. Men debatten om könsstereotypa barnböcker och tidningar har pågått sedan 1960-talet.

Foto: -

Stockholm2011-05-11 06:00

Två tidskrifter. En rosaglittrig för flickor med namnet Emma och den tuffa blå fotbollstidningen Goal Junior för pojkar. Förlaget Egmont såg en möjlighet att hitta nya målgrupper bland de yngsta läsarna. Lanseringen har väckt hätsk debatt, kritikerna kräver att Egmont drar tillbaka tidningarna.

Klädbutikernas rosa och blå indelning på barnavdelningarna har knappast undgått shoppande småbarnsföräldrar. Frågan är om det här är början på en utveckling där kulturutbudet för barn är på väg mot samma håll eller om Egmonts satsning inte är något nytt?

"Korn på marknaden"
Gunilla Brodrej som är ungkulturredaktör på Expressen tycker att uppdelningen mellan könen ökar och att det finns anledning att bekymra sig över utvecklingen på en marknad hon kallar "konservativ och könsrollscementerande".

- Visst finns det en ambition bland många förlag och författare att vara en motvikt. Men förlagen är också känsliga för det som händer på marknaden, säger hon.

Egmonts tydliga formuleringar i beskrivningen av tidningarna får också Gunilla Brodrej att reagera.

- För 20-25 år fanns det fortfarande kvar en medvetenhet. Man skulle inte ha uttryckt sig på det sättet. Men de har korn på marknaden, säger hon.

Gammal debatt
Egmonts nya satsning är anmärkningsvärd och bakåtsträvande, menar Lena Kåreland, professor emeritus vid Uppsala Universitets litteraturvetenskapliga institution som länge inriktat sin forskning på barnlitteratur.

- När könsrollsdebatten kom igång vände man sig emot att det fanns den rosa pekboken för flickor och den blå för pojkar, säger hon .

Cecilia Östlund, bibliotikarie vid Svenska barnboksinstitutet, menar att marknaden för barnprodukter i dag är mer mångfacetterad än någonsin.

- Mångfalden och utbudet är enormt i både tryckt och digitalt material. Visst finns det pekböcker med prinsessor, men förlagens produkter är ofta mer subtila än de här tidningarna. Och det finns även de som jobbar väldigt medvetet i motsatt riktning, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!