Egotrenden håller i sig
Känsliga män gråter ut och kulturpersonligheter talar ur skägget. Relationer och självbiografiskt är fortsatt starka trender i höstens svenska bokutgivning. I höst kommer ytterligare ett antal böcker där liv och litteratur blir ett.
Foto:
Han får sällskap på den självbiografiska parnassen av bland andra Carl Johan De Geer som färgstarkt och dråpligt beskriver sitt konstnärsliv i boken "Jakten mot nollpunkten" och Bodil Malmsten (bilden) som nu skrivit sin sista bok från Finistère.
- När till och med PO Enquist skriver självbiografiskt, då måste kulmen vara nådd. Det är en person som man aldrig trodde skulle skriva en självbiografisk bok, säger Daniel Sjölin, programledare på SVT:s "Babel".
Känsliga män
Relationsdramat är fortsatt stort i höst, men Johanna Ögren på bokbloggen Bokhora, tycker sig märka en ny trend i den svenska bokutgivningen. Nu är det de känsliga männens tur att gråta ut. Jon Jefferson Klingberg, Dan Josefsson och Bob Hansson är några svenska författare som skriver om kärlek, relationer och rädsla för närhet.
- Den svenske mannen verkar göra upp med sin relationsfobi. Jag tror att trenden kommer sig av att vi kommit en bit i jämställdheten och då börjar männen famla lite i sin mansroll.
- Förut har det varit mycket enklare att vara man i en relation men nu är det inte lika enkelt längre, säger hon.
En oväntad minitrend är skönlitterära böcker som utspelas i krigets skugga. Lotta Lotass (bilden ovan) Charlotte Cerps och Johanne Hildebrandt (bilden till höger) är några av de författare som valt krigszoner som bakgrund till sina berättelser.
Ny Marklund
Deckargenren fortsätter att svälla även om bokförlagen försökt maximera försäljningen genom att flytta över en stor del av utgivningen till sommaren.
Liza Marklund (bilden) ger i höst ut den åttonde delen i Annika Bengtzon-serien, Johan Theorin följer upp sin uppmärksammade debut med en ny öländsk mysrysare och
DN:s politiske redaktör Niklas Ekdal provar lyckan som deckarförfattare.
När förlagen jagar nya storsäljare får annat stryka på foten. Lasse Winkler, chefredaktör på branschtidningen Svensk Bokhandel pekar på att det numera främst är de mindre förlagen som vågar satsa på översatt kvalitetslitteratur.
- Du har ett antal förlag som Brombergs, Alfabeta, Kabusa och Atlas som hela tiden söker kvalitet.
- Visst söker de också breda titlar och storsäljare, men det är liksom undantaget. Där de flesta går mot svenskt så översätter de fortfarande böcker, säger han.
Kvalitetsbärare
Det är alltså ingen slump att en av höstens hetast emotsedda översättningar, Jonathan Littells "De välvilliga" kommer ut på "lilla" Brombergs.
- Det är de små förlagen som bär upp översättningen och introduktionen av utländsk kvalitetslitteratur.
- Annars översätts allt mindre kvalitetslitteratur, risken är att utgivningen blir väldigt provinsiell.
- Hade inte småförlagen funnits hade det varit fara å färde, säger Daniel Sjölin.
Carl Johan De Geer: ”Jakten mot nollpunkten” 16/9
Bodil Malmsten: ”Sista boken från Finistére 3/10
Per Olov Enquist: ”Ett annat liv” 15/9
Fredrik Nyberg: ”Nio, nine, neun, neuf” 1/9
Carl-Göran Ekerwald: ”Tabula rasa” 20/10
Mian Lodalen: ”Dårens dotter” 17/9
Malte Persson: ”Edelcrantz förbindelser” 22/8
Herman Lindqvist: ”Madame de Pompadour” 23/9
Per Wästberg: ”Anders Sparrmans resa” 28/8
Lars Andersson: ”Ljus från ingenstans” 3/10
Johanne Hildebrandt: ”Älskade krig” (sept)
Andrzej Tichy: ”Fält” 12/9
Fausta Marianovic: ”Sista kulan sparar jag åt grannen” 7/10
Lotta Lotass: ”Den röda himlen” 11/11
Charlotte Cerps: ”Flyktfåglar” 3/9
Katarina Mazetti: ”Mitt liv som pingvin” (sept)
Marika Cobbold Hjörne: ”Afrodites klinik för motvilliga älskande” 14/10
Anne B Ragde: ”Vila på gröna ängar” 27/8
Majgull Axelsson: ”Is och vatten, vatten och is” 22/9
Gerda Antti: ”Min man David” 10/10
Björn Ranelid: ”Ansikte av eld” 17/10
Anna Schulze: ”Ge mig en människa” 7/10
Katerina Janouch: ”Bedragen” 3/9
Uppföljare till uppmärksammade debuter:
Tim Davys: ”Lanceheim” 28/10
Marjaneh Bakhtiari: ”Kan du säga schibbolet?” (okt)
Viktor Johansson: ”Eterneller” (okt)
Kvinnliga serietecknare:
Coco Moodysson: ”Aldrig godnatt” 31/8
Sara Granér: ”Det är bara lite aids” (sept)
Bruno K Öijer: ”Svart som silver” 18/9
Katarina Frostenson: ”Tal och regn” 2/10
Jörgen Lind ”Hägn” (sept)
Jesper Svenbro: ”Vingårdsmannen och hans söner” 9/9Deckare:
Åsa Larsson: ”Till dess din vrede upphör” 9/9
Katarina Wennstam: ”Dödergök” 3/10
Åke Edwardson: ”Den sista vintern” 29/9
Aino Trosell: ”Järngreppet” 6/10
Niklas Ekdal: ”I döden dina män” (sept)
Helene Tursten: ”Det lömska nätet” 10/9
Liza Marklund: ”En plats i solen” 24/9
Johan Theorin: ”Nattfåk” 4/9
Joyce Carol Oates: ”Dödgrävarens dotter” 2/9
Haruki Murakami: ”Sputnikälskling” 3/11
Orhan Pamuk: ”Herr Cevdet och hans söner” 27/10
Nuruddin Farah: ”Adams revben” 31/10
Ali Smith: ”Flicka möter pojke” 4/11
Mircea Cartarescu: ”Orbitór. Höger vinge” 7/11
Doris Lessing: ”Alfred och Emily” 1/10
Antonio Lobo Antunes: ”Jag ska älska en sten” 8/10
Jonathan Littell: ”De välvilliga” 27/8
Alice Sebold: ”Månvarv” 17/9
Elfriede Jelinek: ”Älskarinnorna” 8/10
Marguerite Duras: ”Anteckningar från kriget” (nov)
Nina Bouraoui: ”Innan männen” (augusti)