Det har hunnit gå fem år sedan den första "Bilar"-filmen släpptes, men ingen har inte behövt sakna Blixten McQueen eller Bärgaren. Filmkaraktärerna har i stället blivit en del av den unga publikens vardag via produkter som leksaker, cyklar och kläder. Försäljningen av kringprodukter i världen har hittills genererat intäkter på över 60 miljarder kronor, enligt Disney Consumer Products.
- Filmbranschen har upptäckt vilken kraft de har i sina varumärken och att de kan få in mer intäkter på det. Man har blivit duktigare på att utnyttja sitt varumärke genom att flytta in det i olika kanaler, via nya produkter och tjänster, säger Pernilla Jonsson, ansvarig för Kairos Futures affärsområde Konsument, Marknad & Innovation.
En ekonomisk förutsättning
Disney betraktar arbetet med kringprodukter som en stor affärsmöjlighet. Det är också en nödvändighet för att man ska gå runt ekonomiskt.
- Dagens filmer kostar ohyggliga summor att producera. Ekonomin som måste till är helt annorlunda än vad den var förr. Vi måste dra in en viss omsättning från alla plattformar som finns. Merchandise är ett viktigt inslag, säger Casper Bjørner, vd för Walt Disney Company Nordic.
Filmbolaget insåg snabbt att "Bilar" hade potential att expandera bortom bioduken. I dag omfattar varumärket hundratals produkter, allt från leksaksbilar till barnsängar.
- Även om vi inte har släppt en film på fem år har vi lanserat så brett du kan tänka dig, med tecknade serier, böcker och spel. Det håller kunskapen om varumärket vid liv, säger Casper Bjørner.
Samarbetar globalt
Globalt samarbetar Disney med över tusen olika företag. I Norden säljer fler än 150 företag filmens kringprodukter. Den stora spridningen garanterar att barnfamiljerna ska komma i kontakt med varumärket.
- Föräldrar letar alltid efter produkter som barnen tycker är roliga. Det är mycket lättare att köpa en produkt som man känner igen i butikerna och som ens barn pratar mycket om. Det är här varumärkeseffekten kommer in och styr, säger Pernilla Jonsson på Kairos Future.
Och det är exakt det här beteendemönstret som Disney väntar sig att den nya filmen ska förstärka ytterligare.
- Vi tror att den nya filmen är en god affär, men den garanterar även att varumärket i stort förblir aktuellt och kan leva vidare några år till, säger Casper Bjørner, vd för Walt Disney Company Nordic.