Nystart för Ternheim
Anna Ternheim har flyttat till New York och börjat om från början. Också nya plattan "Leaving on a mayday" är lite av en nystart. Med en snygg metafor beskriver hon den som en smutsig vit fjäder - lätt, men skitig.
Anna Ternheim längtar efter att ge sig ut på turné i Sverige igen. "Just nu befinner jag mig i ett vakuum, jag går omkring här och klättrar på väggarna", säger hon.
Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX
De hör ihop, men är skilda åt, snygga och stilrena, men med en kärv grön färg á la fängelsetatuering.
På samma sätt är det med Anna Ternheims "Leaving on a mayday", hennes tredje platta efter framgångarna med "Somebody outside" och "Separation road". Den är starkt besläktad med hennes tidigare alster, men med ett lättare, på gränsen till gladare sound.
Började med vitt papper
- Första skivan tog ett halvt liv att göra egentligen. Andra skivan var svår för att den kom så tätt inpå den första skivan. Det fanns så många val att göra, den var jobbig på många sätt. Den här gången känns det som att jag började med ett vitt papper. Det var väldigt befriande, säger hon.
Med hjälp av producenten Björn Yttling har hon sökt sig fram till det enkla och lätta - skevheten hon inte kan vara utan tillfördes under inspelningen. Sång, stråkar och trummor spelades in samtidigt så att musiken automatiskt fick den önskade kärvheten.
Det är bara fyra år sedan Anna Ternheim släppte sin debutplatta. På den här tiden har hon hunnit bli en av den svenska musikens centralgestalter, omhuldad, Grammisbelönad, men också utsatt för omvärldens kritiska blickar. I text efter text definieras hon och hennes musik, ofta med ord som "hemlig", "introvert", "sorgsen" och/eller "kylig".
- Man ska inte läsa sådant som skrivs om en. Men relatera till dig själv. Om någon säger "vad kylig du är", det är inte så kul. Å andra sidan är det bara en skärva av en som visas. Det är väldigt tydligt att ingen kan lära känna en bara genom att lyssna på ens musik eller göra en intervju. Att acceptera det är en annan femma.
Börjat om i USA
Flytten till New York för ett halvår sedan har inneburit en scenförändring i hennes liv. Hon har turnerat runt i USA och spelat för en publik som inte varit bekant med hennes musik, inte haft några förutfattade meningar. Lite grand har det varit som att börja från början.
- Jag har alltid varit lite rastlös, vill vidare och vidga utsikten. Nu blev det att jag flyttade. Det är ett ganska enkelt sätt, om man vill byta utsikt flyttar man och får ett nytt fönster.
Efter jul väntar en längre turné i Sverige - ett möte med publiken hon verkligen längtar efter.
- Just nu befinner jag mig i ett vakuum, jag går omkring här och klättrar på väggarna. När jag är klar med en skiva blir jag alltid lite tom inombords och lite världsfrånvänd. Nu vill jag möta människor och sjunga för dem - det blir verkligt då.
Tre namn för Ternheim
Björn Yttling (som producerat "Leaving on a mayday"):
- Han har gjort mycket jag tycker om, jag gillar det han har plockat fram hos artisterna han jobbat med. Han gör tydliga val, man bestämmer en väg och sedan går man den.
Helena Blomqvist (som gjort omslaget till skivan):
- Jag såg hennes förra utställning och bilderna berörde mig starkt. När jag kontaktade henne visade det sig att hon kände till min musik och lyssnat till den när hon gjort sin utställning.
Frank Sinatra (vars låtar Anna Ternheim tolkar på en bonus-cd):
- Jag har inte lyssnat till honom tidigare. Att det blev så var en ren slump. Jag skrev teatermusik åt Göteborgs stadsteater och regissören ville inleda pjäsen med Frank Sinatras "New York". Då började jag göra om Sinatra-låtarna så de skulle passa in i den här mörka, kalla, halvelektroniska världen vi jobbade i.
- Han har gjort mycket jag tycker om, jag gillar det han har plockat fram hos artisterna han jobbat med. Han gör tydliga val, man bestämmer en väg och sedan går man den.
Helena Blomqvist (som gjort omslaget till skivan):
- Jag såg hennes förra utställning och bilderna berörde mig starkt. När jag kontaktade henne visade det sig att hon kände till min musik och lyssnat till den när hon gjort sin utställning.
Frank Sinatra (vars låtar Anna Ternheim tolkar på en bonus-cd):
- Jag har inte lyssnat till honom tidigare. Att det blev så var en ren slump. Jag skrev teatermusik åt Göteborgs stadsteater och regissören ville inleda pjäsen med Frank Sinatras "New York". Då började jag göra om Sinatra-låtarna så de skulle passa in i den här mörka, kalla, halvelektroniska världen vi jobbade i.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!