"Man måste ha in lite bröst också" invänder Allan Svenssons auktoritäre furste, när han bakåtlutad inhämtar synopsis till det nya samhällsprogram han ska finansiera på sin egen tv-kanal.
När redaktionens kvinnliga journalist baxnar avfärdar han henne inte bara med att han är den som betalar utan också med att "kuk och fitta är det enda folk bryr sig om".
- Allt som heter politiskt korrekt var långt ifrån Stenbeck. Hade du andats något sådant hade du fått en ironi till svar direkt. "Tjejer, jaha, så du är mer meriterad bara för att du har vagina, grattis, jag räknar bara kompetensen inte vad man har mellan benen". Så kunde han ha svarat, säger Allan Svensson under lunchpausen en stund senare.
Malin Lagerlöfs nyskrivna pjäs heter "Fursten", en titel som anspelar på den machiavelliska idén om att ändamålet helgar medlen, även de onda, men också på huvudpersonens eget finansimperium.
- Han hade sitt palats, sin tv-kanal, sin restaurang, sitt bryggeri där nere på Skeppsbron, han byggde upp sitt eget furstendöme, säger Malin Lagerlöf, inför premiären 15 februari.
Klädd som Napoleon
Under millennieskiftet, då Stenbeck storslaget bjöd stockholmarna på dånande fyrverkerier för 100 miljoner kronor, gästspelade hon själv någon timme på festen i furstendömets restaurang, tillika inspelningsplats för dokusåpan "Baren".
Från nyårsfesten har hon hämtat scenen med Jan Stenbeck i maskeradkostym som finns med i hennes pjäs :
- Han hade på sig något napoleonaktigt, allt kändes lite ödsligt och misslyckat, det var enda gången jag såg honom i verkligheten.
Receptet på Stenbecks svulliga rotmos, att hetsätas efter nattliga backanaler, finns också med i dramat om en mytomspunnen man som av allt att döma åt ihjäl sig. Enligt en av de oräkneliga Stenbeck-anekdoterna hann han dock både ringa efter ambulansen och målmedvetet tömma en sista flaska champagne innan den kom fram.
Pjäsen börjar på 1970-talet när fursten, hemkallad från Harvard och Wall Street, brutalt manövrerar ut sina systrar för att framgångsrikt och förutseende satsa en del av den gedigna familjeförmögenheten, byggd av skog och stål, på telecom och kommersiell tv.
Upphöjd till sommarpratare
Det Stenbeck stod för väckte först ramaskri, men bara ett par årtionden senare hade han blivit upphöjd till sommarpratare i P1.
Regissören Eva Dahlman talar om en normbrytare, illustrativ för de omvälvande förändringar Sverige gick igenom:
- Det handlar om ett land som gick från ett folkligt konsensus om kollektivets bästa till en tid då alla först och främst tänker på individen. Nu är det inte längre någon som höjer på ögonbrynen åt det.
Ändå var kapitalismen lika stark då som nu, menar Dahlman, bara mer dold. Allan Svensson fyller i:
- Mycket gjorde Stenbeck bara på pin kiv. Han retade sig på fastlåsta värderingar, hans relation till Wallenbergarna kommer ju fram i pjäsen, han betraktade dem som mallgrodor och stroppar, just den sidan hos honom känner jag sympati för.
- När det gäller kapitalismens idé var han varken bättre eller sämre än någon annan, snarare bättre, han var åtminstone generös.