En outsider i modefotografin

Diane Arbus var societetsdottern som lät sin kamera fånga samhällets udda existenser. Dvärgar, nudister, transvestiter och barn hade en självklar plats i hennes bildvärld - alltid porträtterade framifrån.

The new life" i Harper´s Bazaar februari 1968.

The new life" i Harper´s Bazaar februari 1968.

Foto: Estate of Diane Arbus, LCC

STOCKHOLM 2010-03-26 06:00
Den franske fotografen och konstnären Pierre Leguillon har gjort den retrospektiv med Diane Arbus arbete för amerikanska tidningar på 1960-talet som nu öppnar på Moderna museets Malmöfilial. Diane Arbus, en av förra seklets mest inflytelserika fotografer, började sin karriär som modefotograf men gick med åren mer och mer över till att fotografera människor som inte riktigt passade in.
Tidningsuppslag
Moderna i Malmö ställer just nu ut ett hundratal tidningsuppslag, från bland annat Harper’s Bazaar, Nova, The Sunday Times Magazine och Esquire - alla i original.
Tanken är att visa Arbus bilder i det format de ursprungligen gjordes i, och att visa vilken enorm bredd det finns i hennes bilder. Mode, barnmode, porträtt och fotografiska essäer är bara några delar av hennes arbete.
En av dem hon porträtterat är Norman Mailer som sitter tillbakalutad i en fåtölj med benen kaxigt isär, och när han fick se Diane Arbus fotografi lär han ha sagt: "Att ge en kamera till Diane Arbus är som att ge en handgranat till en baby."
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!