- Med tanke på hur många bokläsare det är i Sverige som ännu inte provat e-böcker, så tror jag att det kan ha ganska stor betydelse att e-böckerna sätts i ett känt sammanhang som bokrean, säger Py Söderström, marknadschef på Elib som producerar och distribuerar e-böcker och digitala ljudböcker.
Konstruerad rea
Förra året var första gången som Elib arrangerade rea på e-böcker. Då sänktes priset med i genomsnitt 50 procent på 190 titlar.
I år finns mer än tre gånger så många, 672 e-böcker, med på realistan.
- Det har hänt väldigt mycket det senaste året vad gäller antalet e-boktitlar och engagemang från förlag och butiker.
- En tredjedel av alla böcker vi har i vårt sortiment publicerades under 2012, säger Py Söderström.
Storsatsar
Nätbokhandeln Bokus upplever också ett ökat intresse för e-böcker och har bestämt sig att göra en storsatning på e-bokrean i år i och med sitt nyförvärv av e-bokhandeln Dito. Sammanlagt rear de ut omkring 1 200 mp3- och e-boktitlar.
- Vi ser ett växande intresse och har sett att de kunder som provar e-böcker också fortsätter att konsumera e-böcker. Det är positivt för oss att sänka tröskeln för att prova en e-bok och på så sätt få nya kunder, säger Bokus försäljningschef Henrik Svensson.
Den fysiska bokreans vara eller icke vara har diskuterats de senaste åren men Svenska bokhandlareföreningens vd Anna Möller Wrangel tycker att rean har en fortsatt viktig roll även om dess ekonomiska betydelse har minskat.
- Bokrean är superviktig för den fysiska bokhandeln. Det är en fantastisk, unik tradition att en hel bransch kan enas om en och samma reastart. Den ger möjlighet att påverka intresset för läsandet och böcker på ett annat sätt och att nå ut till yngre målgrupper.