- Med tanke pÄ hur mÄnga boklÀsare det Àr i Sverige som Ànnu inte provat e-böcker, sÄ tror jag att det kan ha ganska stor betydelse att e-böckerna sÀtts i ett kÀnt sammanhang som bokrean, sÀger Py Söderström, marknadschef pÄ Elib som producerar och distribuerar e-böcker och digitala ljudböcker.
Konstruerad rea
Förra Äret var första gÄngen som Elib arrangerade rea pÄ e-böcker. DÄ sÀnktes priset med i genomsnitt 50 procent pÄ 190 titlar.
I Är finns mer Àn tre gÄnger sÄ mÄnga, 672 e-böcker, med pÄ realistan.
- Det har hÀnt vÀldigt mycket det senaste Äret vad gÀller antalet e-boktitlar och engagemang frÄn förlag och butiker.
- En tredjedel av alla böcker vi har i vÄrt sortiment publicerades under 2012, sÀger Py Söderström.
Storsatsar
NÀtbokhandeln Bokus upplever ocksÄ ett ökat intresse för e-böcker och har bestÀmt sig att göra en storsatning pÄ e-bokrean i Är i och med sitt nyförvÀrv av e-bokhandeln Dito. Sammanlagt rear de ut omkring 1 200 mp3- och e-boktitlar.
- Vi ser ett vÀxande intresse och har sett att de kunder som provar e-böcker ocksÄ fortsÀtter att konsumera e-böcker. Det Àr positivt för oss att sÀnka tröskeln för att prova en e-bok och pÄ sÄ sÀtt fÄ nya kunder, sÀger Bokus försÀljningschef Henrik Svensson.
Den fysiska bokreans vara eller icke vara har diskuterats de senaste Ären men Svenska bokhandlareföreningens vd Anna Möller Wrangel tycker att rean har en fortsatt viktig roll Àven om dess ekonomiska betydelse har minskat.
- Bokrean Àr superviktig för den fysiska bokhandeln. Det Àr en fantastisk, unik tradition att en hel bransch kan enas om en och samma reastart. Den ger möjlighet att pÄverka intresset för lÀsandet och böcker pÄ ett annat sÀtt och att nÄ ut till yngre mÄlgrupper.