2009 var året då TV-Sverige krympte
Melodifestivalen, Anna Anka och "Ullared".Tre saker som symboliserar tv-året 2009.
Dokusåpan "Ullared" blev en tittarframgång för Kanal 5.
Foto: Daniel Jälmbratt/Kanal 5
Under 2009 kom bara 24 program på hela året upp i 2 miljoner tittare eller fler, något som för bara några år sedan var vardagsmat.
Samtidigt krymper avståndet mellan de stora och små tv-kanalerna.
Fler val
Orsaken är förstås att digitaliseringen gjort att så många numera har allt fler tv-kanaler att välja bland och inte behöver nöja sig med ettan, tvåan och fyran. Och mätföretaget MMS rapporterar att det totala tittandet faktiskt ökar något.
Dessutom upptäcker fler möjligheten att se tv på webben, tittande som ännu inte kommer med i statistiken.
Melodifestivalen
Det finns allt färre program som hela nationen samlas kring.
Men en tv-händelse varje år verkar inte gå att rubba - Melodifestivalen. Den årliga musikfestens sex tävlingskvällar hamnade alla bland de åtta mest sedda tv-programmen under 2009 - även om finalens tittarsiffra, 3 592 000, var den sämsta på hela 00-talet.
Andra pålitliga publikdragare under året har varit "På spåret", "Antikrundan", "Så ska det låta" och "Skavlan" i SVT, medan TV 4 litat på "Let’s dance".
En stor trend under året var att TV 3 och Kanal 5 flyttade fram sina positioner. TV 3 fick en jackpot med "Svenska Hollywoodfruar", som i oktober noterade tittarrekord (bortsett från sportsändningar) i kanalen med nästan 1,1 miljoner tittare.
Utöver Anna Anka har TV 3 haft stora tittarframgångar med program som "Lyxfällan" och "Efterlyst", men även med "Grannfejden".
Och "Ullared" gav Kanal 5 ett tittarrekord i november, då
1 077 000 såg programmet. Bara sport har haft fler tittare i kanalen.
Fakta Årets mest sedda program
1. Melodifestivalen - finalen (SVT 1, 14 mars) 3 592 000
2. Melodifestivalen - deltävling 1 (SVT 1, 7 februari) 3 294 000
2. Kalle Anka och hans vänner (SVT 1, julafton) 3 294 000
4. Melodifestivalen - deltävling 4 (SVT 1, 28 februari) 3 188 000
5. Schlager-EM - finalen (SVT 1, 16 maj) 3 120 000
6. Melodifestivalen - deltävling 2 (SVT 1, 14 februari) 3 032 000
7. Melodifestivalen - deltävling 3 (SVT 1, 21 februari) 2 922 000
8. Melodifestivalen - andra chansen (SVT 1, 7 mars) 2 886 000
9. Let’s dance - finalen (TV 4, 27 mars) 2 637 000
10. På spåret (SVT 1, 2 januari)
2 351 000
2. Melodifestivalen - deltävling 1 (SVT 1, 7 februari) 3 294 000
2. Kalle Anka och hans vänner (SVT 1, julafton) 3 294 000
4. Melodifestivalen - deltävling 4 (SVT 1, 28 februari) 3 188 000
5. Schlager-EM - finalen (SVT 1, 16 maj) 3 120 000
6. Melodifestivalen - deltävling 2 (SVT 1, 14 februari) 3 032 000
7. Melodifestivalen - deltävling 3 (SVT 1, 21 februari) 2 922 000
8. Melodifestivalen - andra chansen (SVT 1, 7 mars) 2 886 000
9. Let’s dance - finalen (TV 4, 27 mars) 2 637 000
10. På spåret (SVT 1, 2 januari)
2 351 000
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!