Fatboys rockabilly är allt annat än dammig

Svenska Fatboy imponerar med en jättefin platta för  potentiell storpublik.

Svenska Fatboy imponerar med en jättefin platta för potentiell storpublik.

Foto: Per Kristiansen

ROCKABILLY2010-10-08 07:41
PPPP Att kalla Fatboy ett rockabilly-band är egentligen att göra det för enkelt för sig. Visst, grundplåten är drivet från 50-talsrock med basens tydliga "snap" som rytmiskt rättesnöre i flera av låtarna på nya albumet "Overdrive", gruppens tredje och flera gånger tänker jag på Chris Isaak, men här finns en tydlig vilja att göra någonting mer. Fatboy har en linje där element från country snyggt passar in och där man gärna gör en extra twist i det dramatiska eller sentimentala. Sedan kan de göra bra låtar också. Nej, det här är ingen
nostalgisk brylcréme-akt.
Framför allt visar "Overdrive" upp ett härligt spektra av stämningar, från det skevt blå i "Draggin’ in the river", via den fräcka, moderna gangsterkänslan i "Bad news from pretty red lips" till det filmiska vemodet i "Last train home". Inspelningen är gjord i legendariska Atlantisstudion i Stockholm, produktionen är urtjusig och som grädde på moset vilar Thomas
Pareigis fina röst.
Svänget, attityden och de blå känslorna - det här kan väl inte bli något annat
än ett slutgiltigt genombrott?
FATBOY
Overdrive
(Family tree)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!