Förtjänar uppmärksamhet
Adiam Dymott, en av årets mest spännande debutanter.
Foto:
Och Adiam Dymott lever upp till förväntningarna med självbetitlade debut-albumet. Det här är årets mest intressanta svenska nykomling med en musikalisk blandning av garagerockgitarrer och hiphopbeats. Det är party, punk, larm, The Hives-kaxigt och framför allt väldigt melodiöst.
Förutom att spela gitarr har Thomas Rusiak - som själv hade framgångar med albumet "Magic Villa" och singeln "Hiphopper" i början av 2000-talet - producerat Adiam Dymotts debutskiva. Soundmässigt har de tillsammans hittat helt rätt uttrycksform och även om plattan är intensiv och matig gör de korta spåren att den aldrig känns tung eller tradig.
Lägg till den hudlösa tolkningen av Neil Youngs "Too far gone" och avslutade "Holiday inn" med Dymotts vackra röst - dessutom kan handklappsframkallande singeln "Miss you" mycket väl bli vårens soundtrack.
Den 26-åriga Uppsala-tjejen säger själv att hon aldrig strävat efter att bli artist. Ett jobb som receptionist på en studio i Stockholm ledde till att hon hamnade framför mikrofonen när det behövdes en sångerska till en inspelning. Demoinspelningarna ledde henne till skivbolaget och på skivan medverkar namnkunniga musiker som Christian Gabel (Thåström, Bob Hund), Mattias Bärjed (Soundtrack of our lives) och Harri Mänty (fd Kent).
Ska man invända mot något är textförfattandet väl simpelt i "Cars" men annars är det väldigt små plumpar i protokollet. Det här är en skiva som förtjänar högsta volym och största möjliga uppmärksamhet.
ADIAM DYMOTT
Adiam Dymott
(Razzia/Bonnier)
Adiam Dymott
(Razzia/Bonnier)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!