”Den övertydliga produktplaceringen”

Har ni sett Britney Spears musikvideo till ”Circus” som kom ut 2008? I början av den videon sprutar hon på sig lite av sin egna parfym ”Curious” strax efter hon har gjort det ställer hon ner den på bordet och det blir en närbild på bara flaskan.

Foto: Fotograf saknas!

Sofia Lidman2013-11-14 21:42
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Little Mix’s video till låten ”Hey how you doin’?” springer de runt med Schwarzkopfs hårfärgningsprodukter i händerna samtidigt som de har nyfärgat hår i olika kulörer. Det finns ett ord för det här: produktplacering.

Detta är något som finns överallt runt omkring oss. Alla filmer innehåller produktplaceringar, ni har väl märkt att de alla har samma mobil- och bilmärke? Eller hur alla dricker Coca Cola?

Skillnaden mellan film och musikvideor är att i musikvideor är de ofta löjligt övertydliga med produkten.

Om du missat detta, tänk till en gång extra nästa gång du ser en film. Jag kan lova att det alltid är samma mobilmärke på alla mobiler.

Läs mer om