A la carte
Norrdans, de norrlĂ€ndska lĂ€nens danskompani med sĂ€te i HĂ€rnösand, börjar firandet av sitt 20-Ă„rsjubileum med att ta en meny av olika koreografiska uttryck pĂ„ turnĂ©. âĂ la carteâ gĂ„r in för att visa âsmakfulla bitar ur den samtida dansens rika bredd och variationâ som det stĂ„r i programförklaringen. Den röda trĂ„d som hĂ„ller ihop variationerna Ă€r tre ess: Sommar, sol och saga.
FörrĂ€tten Ă€r Mats Eks nio minuter lĂ„nga âPas de Danseâ för fyra dansare. Den kombinerar de traditionellt graciösa linjerna i en pas de deux (en klassisk duett dĂ€r ballerinan och hennes partner framhĂ€ver linjer och balans) med de oskolade men snabba och kraftfulla rörelsemönster som kan ses pĂ„ en somrig dansbana dĂ€r paren bjuder upp varandra till folkmusik. Publiken fĂ„r vara med om ett flirtigt folklustspel med befriande konstnĂ€rlig distans och humor. Ek sĂ€gs ha inspirerats av Benny Anderssons dragspelsmusik och mycket riktigt Ă€r det hans Orkester som stĂ„r för den inspelade musiken tillsammans med JP Nyström.
Kommer pÄ mig med att sitta och le av pur dansglÀdje under framförandet. För dansarnas gestaltning, för musiken och för att Mats Ek hyllar dans i alla dess former. Verket hade urpremiÀr i Hamburg 1992.
âI went out on a summerâs nightâ som Norrdans bestĂ€llt av den brittiske koreografen Anthony Missen, handlar om mer interna relationer som samtidigt Ă€r allmĂ€ngiltiga. Ett förĂ€ldrapar lever med sin dotter pĂ„ en enslig plats. Den fjĂ€rde karaktĂ€ren symboliserar deras fantasier, som tar stor plats eftersom det inte finns andra mĂ€nniskor i nĂ€rheten.
Under en halvtimme handlar stÀmningarna om rÀdsla för en otÀck varelse som smyger sig pÄ i mörkret, och som i en annan sekvens Àr en ligist som fÄr dottern att börja fundera över sin sexualitet. I slutet Àr det mamman som fantiserar om ÄtrÄ kontra kÀrlek nÀr en skogshuggare dyker upp i tankarna. Musiken och dansen varvar mÄnga olika stilar och det Àr underhÄllande med vÀxlingarna. à terigen hÀpnar jag över kvalitén hos dansarna, som har bakgrund i flera olika lÀnder.
NĂ€r jag inför den hĂ€r förestĂ€llningen lĂ€ste att âBlack Fairytale #2â skapats av de israeliska koreograferna Yossi Berg och Oded Graf, och har omarbetats för Norrdans, utgick jag frĂ„n att de bor i Israel.
DĂ€rför ifrĂ„gasatte jag hur âsmakfulltâ det Ă€r att ha kulturutbyte med konstnĂ€rer frĂ„n en ockupationsmakt som hindrar ett helt folk frĂ„n att utöva och ta del av kultur â inte minst nĂ€r proportionerna Ă€r internationella.
Jag frÄgade Norrdans hur de motiverar samarbetet och fick svar av vikarierande chefen Robert Karlsson:
âNĂ€r det gĂ€ller den aktuella förestĂ€llningen av Yossi Berg och Oded Graf frĂ„n Israel sĂ„ var det en befintlig förestĂ€llning som de tog fram i Köpenhamn 2012. Och vi har medvetet valt att bjuda in just den eftersom det Ă€r en mycket stark förestĂ€llning som inte vĂ€rjer för komplicerade frĂ„gor, inte minst utifrĂ„n situationen i Palestina/Israel. Sedan Ă€r det inte en förestĂ€llning som ger nĂ„gra fĂ€rdiga svar utan den handlar mer om att vĂ€cka frĂ„gor. Deras utgĂ„ngspunkt har varit mer allmĂ€n och de beskriver sjĂ€lva att förestĂ€llningen utgĂ„r frĂ„n jakten pĂ„ Utopiaâ.
Han har rÀtt i att verket för Ätta dansare (i Norrdans version) stÀller samtida frÄgor om identitet och framtid, drömmar och realiteter, krig och fred, och situationen för mÀnniskorna som lever i Israel och Palestina.
BerÀttelsen börjar med att en ung naiv kvinna reser till denna oroshÀrd och uppmanas att inte klÀttra över muren mellan vÀstra och östra Jerusalem, vilket hon naturligtvis gör.
Hon vill komma ifrĂ„n de svartklĂ€dda judarna som hon tycker Ă€r hotfulla, dessutom förföljs hon av en otĂ€ck mansgestalt. Men nĂ€r hon nĂ„tt toppen av muren ser hon att det finns lika svartklĂ€dda och hotfulla muslimer pĂ„ andra sidan â och förföljaren Ă€r plötsligt dĂ€r ocksĂ„.
Sedan hamnar hon i en dröm dÀr alla svartklÀdda klÀr av sig nakna (ja inte bokstavligt, inga kön eller bara kvinnobröst Àr synliga i den hÀr förestÀllningen, men symboliken Àr tydlig) inför en ifrÄgasatt Gud.
Med undantag frĂ„n att den harmoniska drömvĂ€rlden varar för lĂ€nge för att jag ska behĂ„lla oavbrutet fokus, Ă€r den knappa timmen svettigt intensiv. TyvĂ€rr slutar den med att de goda mĂ€nniskorna till Ravels âBoleroâ övertalas att vara onda och robotaktigt hĂ„lla sig till en pengakĂ„t envĂ„ldshĂ€rskares utstakade linjer.
En stor fördel Àr att dansarna pratar och att en hel del rekvisita ingÄr, sÄ det Àr inga problem att följa med i hÀndelseförloppet.
Precis som i de bĂ„da andra koreografierna Ă€r ljud, ljus och kostymer mycket vĂ€lgjorda delar av helheten och dansarnas samspel klickar hela vĂ€gen. KaraktĂ€rerna i verket drömmer om perfektion och âBlack Fairytale #2â Ă€r nĂ€ra det som förestĂ€llning. Riktigt filmiskt spĂ€nnande, och den pockar pĂ„ uppmĂ€rksamhet Ă€ven efterĂ„t.
Men jag har mycket svĂ„rt med alla slags uttryck som signalerar att ockupanterna och de ockuperade Ă€r lika goda kĂ„lsupare. Det finns sĂ„dana tendenser, om Ă€n det pĂ„ ett stĂ€lle frĂ„gas âtror du att Gud till slut kan hjĂ€lpa det palestinska folket?â och svaret Ă€r âjaâ.
Trots denna invÀndning utropar jag de israeliska koreografernas svarta saga till kvÀllens höjdpunkt.