PPPP "The night visitor" är Anna Ternheims fjärde fullängdare. Och det kan sägas på en gång - en fantastisk sådan. Men det var nära att den inte blev av.
Efter förra "Leaving on a mayday" hade Anna så svår skrivkramp att hon hade tänkt lägga av med musiken. Räddningen kom i form av amerikanska gitarristen Matt Sweeney. Sedan några år tillbaka är Anna bosatt i New York och tack vare Matt hamnade hon i musikens gemenskap i Nashville, Tennessee.
Det är också där "The night visitor" är inspelad.
Fioler, dragspel, mandolin, flöjt och slidegitarr bildar vackra slingor och en i grunden mild folkton. Och så Anna Ternheims röst. Lågmäld, klar, bättre än någonsin och med en annan mjukhet i hennes röstmässiga karghet. "The night visitor" är avskalad, men samtidigt sirlig.
Skivans andra spår “The longer the waiting (The sweeter the kiss)" har tidigare spelats in av amerikanska countrysångaren Josh Turner. Anna har transformerat den till en vacker duett mellan henne och skivans producent Dave Fergusson (som jobbat med bland andra Johnny Cash och Dolly Parton).
Det är överhuvudtaget idel namnkunniga gamla musiker som medverkar på skivan, bland andra Cowboy Jack Clement, som bland annat spelat in Elvis.
Men det är Anna Ternheim som bär den självklara lyskraften. Hon sjunger med ett nytt lugn i rösten, en röst som svävar fram över fingerplockat gitarrspel. Lyssna bara på "Black light shines".
Första gången jag såg Anna Ternheim spelade hon förband på en vinterturné med Lars Winnerbäck. Hon hade huvan på sin stora tröja uppfälld och tittade aldrig på publiken under sitt uppträdande. Men hennes introverta sida känns nu långt borta. En svensk musikkonstnär har utvecklats till en internationell artist som gör lysande musik.
"The night visitor" sätter sig på en gång. Missa den inte.