Störst uppmÀrksamhet har han fÄtt för sina konstverk i trÀ och sjÀlv tycker han att emalj Àr nÄgot av det roligaste som finns att arbeta med, men han började faktiskt med att teckna och mÄla.
SjÀlvutmanare
Den tredimensionella konsten Àr en följd av att han pÄ alla plan i livet har en fallenhet för att utmana sig sjÀlv, pÄ gott och ont. Enkla lösningar Àr inget för Tovio Lundmark, helt enkelt dÀrför att vÀrlden Àr svÄr.Upplysningar om hans person Àr inte heller helt enkla att fÄ ur honom. Inte för att han Àr taltrÀngd, tvÀrtom lÄter han "kÀften glappa alldeles för mycket" som han sjÀlv uttrycker det. Men han svarar sÀllan direkt pÄ frÄgor, knappt indirekt heller, sÀrskilt inte om de handlar om Toivo Lundmark. Han pratar hellre om det som engagerar honom.
Dit hör först och frÀmst vÀrldslÀget och sÄvÀl globala som lokala orÀttvisor. Roliga hÀndelser och mindre roliga, mÀnniskor, djur och natur Àr andra samtalsÀmnen han gÀrna uppehÄller sig vid.
Produktiv
Ămnet konst Ă€r han naturligtvis intefrĂ€mmande för:- VĂ€rlden bestĂ„r av massor med problem och det vĂ€rsta Ă€r att vi i vĂ€st kan titta bort eller rycka pĂ„ axlarna. NĂ€r jag blir engagerad i nĂ„got som hĂ€nder börjar jag genast grubbla pĂ„ hur det kan visualiseras.
- Min konst kommenterar vÀrlden, att förÀndra den Àr tyvÀrr fÄ förunnat. SÄ om det jag gör uppfattas som vackert, beror det mer pÄ materialet Àn pÄ motivet. Jag försöker alltid lyfta fram materialets egenskaper.
Tovio Lundmark har förstÄelse för att det utÄt sett Àr "ett asocialt aber att tÀnka sÄ mycket som jag gör". Samtidigt oundvikligt, för "den dag jag slutar med det Àr jag sÄld".
- Att svara "jag tÀnker" nÀr folk frÄgar vad man har för sig lÄter ju inte riktigt klokt, men faktum Àr att tÀnkandet Àr ett stÀndigt pÄgÄende arbete för mig.
- Egentligen ska man aldrig upphöra att förvÄnas, men jag Àr konstant förbannad pÄ alla orÀttvisor som blivit legio, sÀger han.
Av detta följer att Toivo Lundmark Àr sÄ produktiv att han snart inte vet var han ska fÄ plats med fler verk. Trots en period av stiltje i skapandet de senaste tvÄ Ären, pÄ grund av sjukdom, har han inte haft nÄgra som helst problem med att fylla PT:s foajé med sin konst.
NaturbegÄvning
Som sÄ mÄnga andra naturbegÄvningar tyckte Toivo Lundmark om att teckna nÀr han var barn, Àven pÄ den tiden för att uttrycka existensiella frÄgor.- NÀr jag gjorde lumpen var det en tjomme dÀr som lÀrde mig om fÀrger och att preparera dukar och efter det hade jag en period nÀr jag mÄlade mycket. Jag har arbetat med sten, metall och allt möjligt, för det Àr roligt att prova nÄgot nytt. Och medan man hÄller pÄ blir man tekniskt driven.
- Men om jakten pÄ nya material och uttryck blir sÄ hysterisk som den Àr i dag, fjÀrmar sig konstnÀrerna allt lÀngre bort frÄn den verkliga vÀrlden. DÄ blir konsten obegriplig, sÀger Toivo Lundmark - som för övrigt inte anser att installationer Àr konst.
Snickeriavfall
TrÀ började han arbeta med rÀtt sÄ mÄnga Är efter debuten och det kom sig av att han hittade en brÀnngrop i Svedjan, med avfall frÄn snickeriet.- Jag plockade trÀklossar dÀrifrÄn och började snida. Grejerna jag gjorde blev större och större, fast det svÄraste som finns Àr att jobba tredimensionellt.
Toivo Lundmark Àr offentligt representerad pÄ mÄnga platser, bland andra Àven i Norge, och han har haft separatutstÀllningar pÄ Ànnu fler. Under 1980-talet visades tvÄ tv-program om hans konstnÀrskap i Sveriges television.
- Jag Àr glad över att jag inte Àr en sÄn dÀr konstnÀr som fallit pÄ myten om sig sjÀlv. De som drabbas av det blir bara figurer som glömt hur det Àr att vara mÀnniska, sÀger Toivo Lundmark.
Nu nÀr utstÀllningen i PT-huset Àr fÀrdighÀngd lÀngtar han till stugan i GrÄtrÀsk, som varit ett av hans bÀsta smultronstÀllen nÀstan lika lÀnge som han sjÀlv varit konstnÀr.