Stures konst i Kents omslag

Kent-fans bär en bit av Piteå skärgård på sina bröst i vår. Bandets skivomslag till succéalbumet ”Tigerdrottningen”, och en turnétröja kopplad till detsamma, bär motiv av Piteåkonstnären Sture Berglund.– Fiskaren på Mellerstön skulle veta det här, säger upphovsmannen och skrattar gott.

Kent är kända för att vara noggranna med formgivningen till sina album. I omslagskonceptet för högaktuella ”Tigerdrottningen”, i förgrunden, ingår Sture Berglunds skärgårdstecken. ?Foto: Gunnar Westergren

Kent är kända för att vara noggranna med formgivningen till sina album. I omslagskonceptet för högaktuella ”Tigerdrottningen”, i förgrunden, ingår Sture Berglunds skärgårdstecken. ?Foto: Gunnar Westergren

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2014-05-22 00:40

Sture Berglund och formgivaren Thomas Ökvist (tillsammans med Helen Sköld ansvarig för utformandet av Kents skivomslag) känner varandra sedan länge. De jobbar för övrigt i Luleå skärgård på ett långsiktigt gemensamt projekt.

Försvinnande skatt

2003 hade Sture Berglund en utställning i Piteå konsthall. Strax innan hade han haft skärgårdstecken som följetong i Piteå-Tidningen och i samma veva släpptes boken ”Skärgårdstecken” där Sture Berglund i skisser i blyerts och tusch fångar gamla skärgårdstecken som håller på att försvinna.

– De är ju grafiska och läckra, även de här gamla torkställningarna, säger han när han visar sammanställningar över olika öar - konst som till viss del nu gästspelar, ja förevigas, i ett mer populärkulturellt sammanhang.

Ökvist tycker att Sture Berglunds konst inte åldras och att märkena ifråga känns ”tokigt självklara” i sitt nya sammanhang.

– Det var olika saker som Jocke (Berg, sångare i Kent) sa som fick mig att tänka på det Sture arbetar med, särskilt ensmärkena med deras triangelform, som också på något sätt är ett universellt ”sign language”. Det finns någonting hotfullt, lite farligt över dem, samtidigt som de är väldigt tydliga. Sådana tankar fick mig att identifiera att det är nog någonting sådant här Joakim tänker på, berättar Ökvist per telefon.

Som en varning

Han satte samman tecken som Sture Berglund hade gjort till boken ”Skärgårdstecken”, presenterade det för Jocke Berg som gillade det han såg, i synnerhet ett ensmärke från Mellerstön. Kontakt togs med Sture Berglund och parterna kom överens.

Thomas Ökvist uttalar sig vanligtvis inte kring Kent, men gör ett undantag när det gäller Sture Berglund. Han vill inte säga hur Joakim Berg och bandet tänker, men reflekterar kring hur nämnda bilder kan ses ut utifrån.

– Med tanke på att texterna är politiska den här gången kan jag ju dra en koppling, vilket flera har sagt, till en varningssymbol. Om man tänker på en sång som ”Innan himlen faller ner”, att det blir en symbol som samtidigt innebär en varning inför framtiden. Vad är det för värld vi lämnar efter oss? Då kanske det blir ännu hotfullare och litterärt/intellektuellt vackrare eftersom det är ett ensmärke som ingen har brytt sig om att underhålla och reparera, men som ändå har sin funktion intakt.

Thomas Ökvist tillägger att t-shirts som sålts under bandets klubbspelningar också bär Sture Berglunds ensmärke från Mellerstön. Han tycker att Sture Berglunds konst inte åldras och säger att ensmärket har förekommit flitigt på Instagram.

– Man märker att det inte bara är bandet och jag som gillar det. Folk tycker att det är stenhårt.

Sture Berglund har gjort skivomslag tidigare, bland annat en hel serie åt organisten Hans-Ola Ericsson. Han skulle gärna göra fler och visar utkast till ett par minimalistiska idéer.

Förvånad

Till Kent hade han ingen relation sedan tidigare, men han har fått ta del av deras musik och omslagskonst. Det har gått upp för honom att han har med ett väldigt etablerat band att göra och nog är han glad över samarbetet.

– Jag är förvånad, men förklaringen ligger väl i att det kanske är lite annorlunda. Det är kalligrafiskt på något sätt, som kinesiska tecken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!