Stråkdrag med filmisk hitmusik

Filmisk musik med stråkinstrumenten i centrum, bjuder Norrbottens kammarorkester, NKO, publiken på de närmaste dagarna. Under ledning av Petter Sundkvist tolkas några av de vackraste stråkkompositioner som skapats under tre sekel, med orkesterns egna solister.

Christian Svarfvar och Kim Hellgren repeterar med Norrbottens kammarorkester under ledning av Petter Sundkvist.

Christian Svarfvar och Kim Hellgren repeterar med Norrbottens kammarorkester under ledning av Petter Sundkvist.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2012-02-01 06:00

NKO:s filmtema går nästan bara i dur. Med undantag av Samuel Barbers (1910-1981) "Adagio för stråkar" som Oliver Stone så framgångsrikt kryddade slutet på sin film "Plutonen" med, är det glad snarare än melankolisk musik som spelas - men lika berömd.

Nämnda stycke har också satt sin prägel på filmen "Amelie från Montmartre".

Stråkdialog
Orkesterns violist Kim Hellgren är den ena av solisterna i Mozarts (1756-1791) dialog mellan viola och violin, "Sinfonia concertante" med nummer 364.

Den andra solisten är violinisten Christian Svarfvar. Ingen av dem har tidigare spelat Mozarts mästerverk i Ess dur för stråkduo och orkester offentligt.

- Att det ingår i vår tjänst att spela solo är så fräckt, jag ser det som en ära att få göra det, säger Kim Hellgren som frilansat och bland annat spelat i Bergens symfoniorkester i Norge.

Hon har ingått i den professionella delen av NKO, Norrbotten Neo, i ett och ett halvt år och har bostad både i Piteå och Stockholm, liksom Christian Svarfvar som varit med i Neo från starten.

- Vi stötte på varandra första gången för 15 år sedan, i de tidiga tonåren. Men vi har inte spelat duo så här som vi kommer att göra nu, utom på kurser och liknande, säger han.

Premiär för länets scener
Christian Svarfvar klassar stycket ifråga som en av Mozarts fem bästa tonsättningar över huvud taget och tycker att det är synd att det så sällan sätts upp i Sverige. Kim Hellgren håller med:

- Det roliga är att det är en dialog mellan instrumenten snarare än en duokonsert, för oftast spelar vi inte tillsammans utan efter varandra. Christian spelar så bra att det bara är roligt att svara. Det här är en dröm att få spela.

Petter Sundkvist tillägger att orkestern också har något att berätta i de kontrastrika satserna och minns att NKO framförde stycket vid festspelen i Harstad i Norge för sju år sedan, med Arvid Engegård och Juliet Jopling som solister.

- Vi spelade tyvärr aldrig konserten i Norrbotten, så det här blir första gången. Av alla Mozarts tonsättningar är det här min favorit, säger han.

Det aktuella stycket användes bland annat i filmen "Den goda viljan" av Ingmar Bergman.

Det publikvänliga programmet börjar i F dur, med Johann Sebastian Bachs (1685-1750) första Brandenburgkonsert (av sex).

Den är skriven för två horn, som i Mozartstycket, tre oboer, fagott och stråkinstrument. Även detta musikstycke har förekommit i ett par filmer.

- Brandenburgkonserten har vi aldrig spelat förut.

- Vi valde den första för att sättningen med blåsarna passar och för att musiken är en riktigt härlig konsertöppnare, säger Petter Sundkvist.

Han bekräftar att NKO kommer att vara med vid Festspelen i Piteå, som har musikalsikt filmtema i sitt program.

- Därför kommer båda våra vårturnéer att ha koppling till filmmusik, säger han.

Storslagen final
Programmet har fått titeln "Stråkdrag genom seklen" och turnén startar i Haparanda idag, går vidare till Luleå i morgon, Älvsbyn på fredag, Piteå lördag, och avslutas i Umeå på söndag .

- Konserten i Umeå är redan utsåld. Hoppas att det blir något liknande i Norrbotten, säger Christian Svarfvar.

Konsertfinalen blir lika storslagen som öppningen, med Mozarts "Symfoni nr.33" i B-dur som är skriven för oboer, fagotter, horn och stråkar.

FAKTA Rubrik
Text
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!